The PRAE: Articulated projects strengthen environmental education from educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1835Keywords:
Environmentalists, environmental sciences, environmental management. (UNESCO thesaurus).Abstract
ABSTRACT
The purpose of this research was to establish the articulation of the school environmental project as a pedagogical tool for the care of the environment in teachers of the 4 sites of the Simón Rodríguez District educational institution. It was contemplated from an initially quantitative and then qualitative aspect, considering that the study obeyed a sequential explanatory design (DEXPLIS). The quantitative data analysis provided the theoretical-practical foundations available to the teacher for the formation and generation of an ethical culture in the management of the environment and Units of data content. In its qualitative part, through the interview guide, it was possible to establish factors and pedagogical tools that emerged during the analysis of the line unit, such as environmental education from the area taught together with the communicative and social competences, importance of the environment and factors to organize the PRAE.
Downloads
References
García-González, E, & Jiménez-Fontana, R. (2017). Visibilidad de la Educación Ambiental y la Educación para la Sostenibilidad en las publicaciones españolas sobre educación científica [Visibility of Environmental Education and Education for Sustainability in Spanish publications on science education]. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(1),271-285. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92049699020
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación [Research methodology]. McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.
Ministerio de Educación Nacional (2005). Interactuar, integrar y participar [Interact, integrate and participate]. recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-90903.html
Ministerio de Educación Nacional (2005b) Educar para el desarrollo sostenible [Educating for sustainable development]. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-90893.html
Obando-Guerrero, L. (2011). Anatomía de los PRAE [Anatomy of RESP]. Revista Luna Azul, (33),178-193. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=321727235014
Ruiz, G. (2013). La teoría de la experiencia de John Dewey: significación histórica y vigencia en el debate teórico contemporáneo [John Dewey's theory of experience: historical significance and relevance in contemporary theoretical debate]. Foro de Educación, 11(15), 103-124. https://doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.005
Sepúlveda-Gallego L. E. (2007). Proyectos ambientales escolares de Manizales [School environmental projects in Manizales]. Revista Luna Azul (On Line), 24, Recuperado a partir de https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/lunazul/article/view/1066
Severiche-Sierra, C, & Gómez-Bustamante, E, & Jaimes-Morales, J. (2016). La educación ambiental como base cultural y estrategia para el desarrollo sostenible [Environmental education as a cultural basis and strategy for sustainable development]. Telos, 18(2),266-281. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99345727007
Subero, D., Paredes, D., & Brito, L. (2018, junio). El aprendizaje reflexivo de John Dewey y El aprendizaje significativo de Lev Vygotsky: Encuentro de relaciones [John Dewey's Reflective Learning and Lev Vygotsky's Significant Learning: Encountering Relationships]. Revista Diversa. Escritos Pedagógicos, 1(1). Recuperado de https://n9.cl/h8oq5
Zapata-Franco, J. J. (2021). Incursión del discurso ambiental en la escuela de Colombia. Revista Educación Y Ciudad, (40), 17-33. https://doi.org/10.36737/01230425.n40.2021.2454
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






