Traditional games for learning Mathematics in Intercultural Bilingual Education children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v7i1.1790

Keywords:

Intercultural education, simulation games, cultural diversity. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of the research work is to execute traditional games for the learning of mathematics in children from 9 to 12 years old in Intercultural Bilingual Education of the Intercultural Bilingual Community Educational Unit Mushuk Rimak of the parish San Lucas of the canton Loja with the purpose of giving possible solutions to diminish the problems in learning; The research is descriptive in nature, applied to 5th, 6th and 7th grade students through a survey of 12 questions on the Likert scale, 92.2% of whom stated that they like to learn and play mathematics; 100% consider that the teacher should apply these games in the classroom. The proposal is made about the traditional game and the teaching of mathematics merging to achieve the development of logical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barros-Morales, R, Rodríguez Domínguez, L, & Barros Bastida, C. (2015). El juego del cuarenta, una opción para la enseñanza de las matemáticas y las ciencias sociales en Ecuador [The game of forty, an option for the teaching of mathematics and social sciences in Ecuador]. Revista Universidad y Sociedad, 7(2), 137-144.

Cáceres-Cabrera, M., García-Herrera, D., Cárdenas-Cordero, N., & Erazo Álvarez, J. (2020). Juegos tradicionales como estrategia metodológica para la enseñanza de matemática [Traditional games as a methodological strategy for teaching mathematics.]. CIENCIAMATRIA, 6(3), 428-449. https://doi.org/10.35381/cm.v6i3.409

Cantoral, R., Reyes-Gasperini, D., & Montiel, G. (2014). Socioepistemología, Matemáticas y Realidad Socioepistemology, Mathematics and Reality[Programa socioepistemológico de investigación en Educación Matemática: El caso de América Latina]. Revista Latinoamericana de EtnoMatemática, 7(3), 91–116.

Condor, M. (2019). Los juegos tradicionales como estrategias en el aprendizaje de la Matemática en los estudiantes del segundo de primaria de la institución educativa No 20326 Puquio Cano - Hualmay, 2016 [Traditional games as strategies in the learning of mathematics in second grade students of the educational institution No 20326 Puquio Cano - Hualmay, 2016]. Recuperado de https://n9.cl/gtvge

Duval, R. (2016). Un análisis cognitivo de problemas de comprensión en el aprendizaje de las Matemáticas [A cognitive analysis of comprehension problems in mathematics learning]. Comprensión y aprendizaje en Matemáticas : perspectivas semióticas seleccionadas, 1(2), 61–94.

Flores, H. (2018). Los juegos tradicionales un recurso para desarrollar competencias Matemáticas.[Traditional games as a resource to develop mathematical skills]. https://n9.cl/vb3he%0A

Garcia-Rey, T. (2020). Vista de Impacto del COVID-19 en la educación [Impact of COVID-19 in the education]. https://doi.org/131-132 9

MOSEIB. (214). Modelo del sistema de Educación Intercultural Bilingüe [Intercultural Bilingual Education System Model]. https://www.educacionbilingue.gob.ec/wp-content/uploads/2019/12/MOSEIB.pdf

Pinos-Morales, G. Ayala Gavilanes, D.., & Bonilla Jurado, D. (2018). Desarrollo del pensamiento lógico-matemático a través de juegos populares y tradicionales en niños de educación inicial [Development of logical-mathematical thinking through popular and traditional games in kindergarten children.]. Revista Científica Ciencia Y Tecnología, 18(19). https://doi.org/10.47189/rcct.v18i19.190

PISA. (2019). Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes [Program for International Student Assessment]. https://n9.cl/zg4l8%0A

UNESCO. (2017). Más de la mitad de los niños y adolecentes en el mundo no ésta aprendiendo [More than half of the world’s children and adolescents are not learning]. Uis Instituto De Estadística De La Unesco, 0(46), 18–26. https://n9.cl/xfca5z%0A

Published

2022-06-30

How to Cite

Tenesaca-Simancas, M. C., Auccahuallpa-Fernández, R., & Ávila-Mediavilla, C. M. (2022). Traditional games for learning Mathematics in Intercultural Bilingual Education children. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(1), 287–303. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i1.1790

Issue

Section

De Investigación