Rescue of cultural traditions through school projects in students of Basic Education sublevel middle
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v7i1.1789Keywords:
Traditional cultures, bilingual education, intercultural education. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective is to determine how teachers institute the rescue of the culture of their locality, establishing how much they know about it and how they impart it to their students, since they are not only looking for the development of cognitive and socioemotional skills, but rather to contribute to the formation of people in all its dimensions; The present work is of a qualitative type with a transectional approach. For the field study, surveys were used, showing that several teachers of the educational unit do not know the traditions of the Canton, which led to the conclusion that the rescue of cultural traditions should be a fundamental part of the educational institutions through the use of school projects, since it provided a lasting learning process, promoting cognitive, procedural and attitudinal development.
Downloads
References
Basilotta, V. (2018). El valor del aprendizaje basado en proyectos. Obtenido de https://n9.cl/en746
Fernández, I., & Fernández, I. (2012). Aproximación teórica a la identidad cultural. Revista Ciencias Holguín, XVIII(4), 1-13. https://n9.cl/nab3h
García, A., & Basilotta, V. (2017). Aprendizaje basado en proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de educación primaria [Project-based learning (PBL): evaluation from the perspective of elementary school students]. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113-131.
López, A., Robles, A., Ugalde, A., Rodríguez, P., & Rico, A. (2015). La enseñanza por proyectos [Project-based teaching]. Obtenido de https://n9.cl/kpaf9
Macas, M., & Figueroa, K. (2021). Aprendizajes basado en proyectos para el desarrollo de la interculturalidad en estudiantes de séptimo año de básica en estudios sociales [Project-based learning for the development of interculturality in seventh grade students in social studies]. Obtenido de https://n9.cl/x8bye
Ministerio de Educación del Ecuador. (2018). Instructivo de proyectos escolares [Instructions for school projects]. Obtenido de https://n9.cl/trvoz
Molano, O. (2007). Identidad cultural. Un concepto que evoluciona [Cultural identity. An evolving concept]. Revista Opera(7), 69-84. https://n9.cl/oub3a
Val, A. (2017). La diversidad cultural: ¿es posible su aplicación al sector audiovisual? [Cultural diversity: can it be applied to the audiovisual sector?]. Comunicación y Sociedad, (28), 111-130. https://n9.cl/p6hfi
Valenzuela, J. (2009). El futuro ya fue. Socioantropología de los jóvenes en la Modernidad [The future has already been. Socioanthropology of young people in Modernity]. Tijuana: Colegio de la Frontera Norte.
Velasco, M., Rubi, I., García, V., Patricia, K., Fonseca, R., & Ismael, E. (2019). Más allá de las identidades culturales. Obtenido de https://n9.cl/o2hg4
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






