Feeding and school performance of children from 6 to 8 years of age in Intercultural Bilingual Education
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v7i1.1788Keywords:
Bilingual education, intercultural education, nutrition. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
In the educational field, food is an aspect that influences the academic performance of boys and girls; In this case, the objective of the work is to analyze the incidence of the nutritional diet in the academic performance of children between 6 and 8 years of age of the Bilingual Intercultural Community Educational Center in the El Tejar community of the Quingeo parish; which was carried out under the methodology of a descriptive - analytical study, applying surveys to families and compiling information regarding diet and eating habits. Resulting in that families do not provide a balanced diet, nor do they present good eating practices; fact that is visible in the academic performance of students, being a political and social problem. Then, the need to implement a nutritional education project for families is foreseen, where improvement processes are activated and food sovereignty is sustained.
Downloads
References
Albán, J., & Calero, J. (2016). El rendimiento académico: aproximación necesaria a un problema pedagógico actual. Revista Conrado, 13(58),, 213-220. Obtenido de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Albornoz, E., & Guzmán, M. (2016). Desarrollo cognitivo mediante estimulación en niños de 3 años [Cognitive development through stimulation in 3 year olds]. Universidad y Sociedad [seriada en línea], 8 (4), 186-192.
Arpi, M., & Déleg, S. (2019). Relación entre el estado nutricional y hábitos alimentarios de los escolares pertenecientes a las Unidades Educativas José Rafael Arízaga y Sagrado Corazón, Cuenca 2018 [Relationship between nutritional status and eating habits of schoolchildren belonging to the José Rafael Arízaga and Sagrado Corazón Educational Units, Cuenca 2018.]. Cuenca, Ecuador: Universidad de Cuenca. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32510
Barriguete, J., et al. (2017). Hábitos alimentarios, actividad física y estilos de vida en adolescentes escolarizados de la Ciudad de México y del Estado de Michoacán [Eating habits, physical activity and lifestyles in school adolescents from Mexico City and the State of Michoacán]. Revista Española de Nutrición Comunitaria, 23-33. Obtenido de https://n9.cl/aaer3
Castillo, D. (2017). Influencia de los hábitos alimenticios en el rendimiento académico escolar [Influence of eating habits on school academic performance]. Barcelona: Universitat de les Illes Balears. Obtenido de https://n9.cl/wyalq
CDC, Centros para el Control y la Prevención de Enfermedades. (2021). Niñez mediana (6 a 8 años) [Middle childhood (6 to 8 years)]. Recuperado de https://n9.cl/gtd85
Corbetta, S., Bonetti, C., Bustamante, F., & Vergara, A. (2018). Educación intercultural bilingüe y enfoque de interculturalidad en los sistemas educativos latinoamericanos [Bilingual intercultural education and interculturality approach in Latin American education systems]. Santiago: Naciones Unidad, CEPAL. Obtenido de https://n9.cl/p7e6x
Cordero, S., Mengascini, A., Menegaz, A., Zucchi, M., & Dumrauf, A. (2016). La alimentación desde una perspectiva multidimensional en la formación de docentes en ejercicio [Food from a multidimensional perspective in the training of in-service teachers]. Ciência & Educação (Bauru), 22(1), 219-236. Obtenido de https://n9.cl/qd1q5
Gordillo, G., & Méndez, O. (2013). Seguridad y Soberanía Alimentaria [Food Security and Food Sovereignty]. FAO. Obtenido de https://n9.cl/a2mjy
Mineduc. (2017). Sistema de Educación Intercultural Bilingüe [Intercultural Bilingual Education System]. Ecuador: Ministerio de Educación.
Morales, S. F. (2019). Relación de la calidad de alimentación y rendimiento escolar de estudiante del nivel secundario que realiza jornada escolar completa [Relationship between the quality of food and school performance of high school students who attend full-day school]. Arequipa: Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/8884
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






