Inclusion of Sports Practices in the Elementary Sub-Level of the Ecuadorian Physical Education Curriculum
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1562Keywords:
Physical education, educational planning, educational innovations. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of the research was to analyze the incorporation of the sports practice block in the elementary sublevel of the Ecuadorian Physical Education curriculum. This is a descriptive, cross-sectional research. The study population was 126 Physical Education teachers assigned to the Cuenca Norte School District 01D01, with a voluntary non-probabilistic sampling of 115 teachers who were given a survey validated by specialists and using the Cronbach's Alpha coefficient. Methods of bibliographic review, synthetic analytical, deductive and structured survey were used. It is concluded that the incorporation of the sports practice block in the elementary sublevel has been little addressed in the research field, however, teachers consider that it is a component with a pedagogical nature that contributes to the motor and cognitive development of students at an early age and should be incorporated into the national Physical Education curriculum.
Downloads
References
Alonso, R., Bernal, C., Martínez, J., Escolar, P. & Romero, M. (2020). Importancia de la Práctica Deportiva En Edad Escolar: Validación Cuestinoario Cudaeem [Importance of Sports Practice in School Age: Cudaeem Questionnaire Validation]. Brazilian Journal of Development, 6(4), 21598–21615. https://bit.ly/3jo2A2t
Aznar, M., Giménez, I., Fanlo, A., & Marcén, J. (2007). El mapa conceptual: Una nueva herramienta de trabajo. Diseño de una práctica para Fisiología [The conceptual map: A new work tool. Design of a practice for Physiology]. In Innovación Docente, Tecnologías de La Información y La Comunicación e Investigación Educativa, 90. https://bit.ly/30NhRmX
Campillo, G. (2015). La Educación Física como herramienta para el desarrollo de valores, actitudes y hábitos positivos en los escolares [Physical Education as a tool for the development of positive values, attitudes and habits in schoolchildren]. Ef. deportes, Revista Digital. Buenos Aires, Año 19, No 191, 210. https://bit.ly/3pj9Iko
Carbonell-Ventura, T., Antoñanzas Laborda, J. L., & Lope Álvarez, Á. (2018). La educación física y las relaciones sociales en educación primaria [Physical education and social relations in primary education]. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 2(1), 269. https://bit.ly/3plyxw1
Delgado-Cedeño, J., Vera, M., Cruz J., & Pico, J. (2018). El currículo de la educación básica ecuatoriana: una mirada desde la actualidad [The Ecuadorian basic education curriculum: a look from the present]. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 3(4), 47. https://doi.org/10.33936/cognosis.v3i4.1462
Fernández-Río, J., Calderón, A., Hortigüela Alcalá, D., Pérez-Pueyo, Ángel, & Aznar Cebamanos, M. (2016). Modelos pedagógicos en educación física: consideraciones teórico-prácticas para docentes [Pedagogical models in physical education: theoretical-practical considerations for teachers]. Revista Española De Educación Física Y Deportes, (413), Pág. 55–75. Recuperado a partir de https://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/425
Gómez-Smyth, L. (2018). La investigación de las prácticas pedagógicas en Educación Física: perspectiva latinoamericana [The investigation of pedagogical practices in Physical Education: Latin American perspective]. Sade-Revista de ciencias de la salud y el deporte, (1), 79-88. Recuperado a partir de https://publicaciones.unpaz.edu.ar/OJS/index.php/sade/article/view/223
Grastén, A. (2016). Children’s expectancy beliefs and subjective task values through two years of school-based program and associated links to physical education enjoyment and physical activity. Journal of Sport and Health Science, 5(4), 500–508. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2015.12.005
León, X., Ortiz, N., & Manangón, R. (2020). Currículo de los niveles de educación obligatoria: una mirada reflexiva desde el hacer docente [Curriculum of compulsory education levels: a reflexive look from the teaching practice]. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(1), 270–280. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1246
MINEDUC. (2012). Acuerdo Nro. MINEDUC-ME-2014-00020-A. Recuperado desde https://bit.ly/3m1KMvQ
Ministerio de Educación. (2020). Propuesta pedagogica [Pedagogical proposal]. Recuperado desde https://n9.cl/ga51r
OMS. (2020). Actividad física [Physical activity]. Recuperado desde https://bit.ly/3BWWk90
Pereira M., Velastegui, C. & Paz, B. (2020). Prácticas deportivas y enfoques curriculares: Una perspectiva desde la educación física ecuatoriana [Sports practices and curricular approaches: A perspective from the Ecuadorian physical education]. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(1), 180–197. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1233
Posso-Pacheco, R, Barba-Miranda, L, Rodríguez-Torres, Á, Núñez-Sotomayor, L, Ávila-Quinga, C, & Rendón-Morales, P. (2020). Modelo de aprendizaje microcurricular activo: Una guía de planificación áulica para Educación Física [An Active Microcurricular Learning Model: A Guide to Classroom Planning for Physical Education]. Revista Electrónica Educare, 24(3), 294-311. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-3.14
Rivera, A., & Remón, Á. (2017). Beneficios de la actividad físico-deportiva en niños y niñas con TDAH [Benefits of physical-sports activity in boys and girls with ADHD]. EmásFrevista digital de educación física, 44, 63-78. https://bit.ly/3jo3Py
Rodríguez-Torres, Á, Rodríguez Alvear, J, Guerrero Gallardo, H, Arias Moreno, E, Paredes Alvear, A, & Chávez Vaca, V. (2020). Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar [Physical activity benefits for children and adolescents in the school]. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36(2), e1535.
Sáenz, B., Giménez Fuentes, F. & Díaz, M. (2016). El deporte escolar [the school sport]. https://bit.ly/3jo4akV
UNESCO. (2015). Educación física de calidad (EFC) guía para los responsables políticos [Quality physical education (QPE) guide for policy makers]. Disponible en https://n9.cl/82j9z
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






