Motivation as a strategy for emotional development in the learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1500

Keywords:

Motivation, self discipline, physical education. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of the research was to analyze motivation as a strategy for emotional development in the learning process. It was of a descriptive correlational type with Pearson's Chi-square calculation, with a non-experimental design. A segmented class that contains beginning, middle and end moments, engages the student and creates the habit of avoiding missing achievements. Motivation increases or decreases the positive attitude at the time of physical activity, in this sense, students respond favorably to a properly planned subject, designed with stimuli, motivations and applied by enthusiastic teachers who are interested in innovating and stimulating the process of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arana Martínez, J. M., García Meilán, J. J., Gordillo León, F., & Carro, J. (2010). Estrategias motivacionales y de aprendizaje para fomentar el consumo responsable desde la Escuela [Motivational and learning strategies to promote responsible consumption from the School]. REME (Revista Electrónica de Motivación y Emoción), 13(35–36), 19–39. https://acortar.link/7u1xRB

Asamblea Nacional del Ecuador. (2021). Ley-Organica-Reformatoria-a-la-Ley-Organica-de-Educacion-Intercultural-Registro-Oficial.pdf [Organic-Reform-Law-to-the-Organic-Law-of-Intercultural-Education-Official-Registry.pdf]. Recuperado de https://acortar.link/Lsh0f3

Erazo-Álvarez, J. C. (2021). Capital intelectual y gestión de innovación: Pequeñas y medianas empresas de cuero y calzado en Tungurahua–Ecuador [Intellectual capital and innovation management: Small and medium-sized leather and footwear companies in Tungurahua – Ecuador]. Revista De Ciencias Sociales, 27, 230-245. Recuperado a partir de https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/37004

Franco, E., Coteron, J., & Gomez, V. (2017). Promoción de la actividad física en adolescentes: papel de la motivación y la autoestima [Promotion of Physical Activity in Adolescents: Role of Motivation and Self-esteem]. Psiencia-Revista Latinoamericana De Ciencia Psicologica, 9(2), 15.

García Bacete, Francisco J. y Doménech Betoret, F. (2002). Motivacion Aprendizaje y Rendimiento Escolar [Motivation, Learning and School Performance]. Reflexiones Pedagógicas, 16, 24–36. https://n9.cl/q1bec

Garrote Rojas, D., Garrote Rojas, C., & Jiménez Fernández, S. (2016). Factores influyentes en motivación y estrategias de aprendizaje en los alumnos de grado [Influential factors in motivation and learning strategies in undergraduate students]. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 14.2(2016), 31–44. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.2.002

Jiménez-Castuera, R., Moreno Navarrete, B., Leyton Román, M., & Claver Rabaz, F. (2015). Motivación y estadios de cambio para el ejercicio físico en adolescentes [Motivation and stages of change for physical exercise in adolescents]. Revista Latinoamericana de Psicologia, 47(3), 196–204. https://doi.org/10.1016/j.rlp.2014.11.001

Martínez-Moreno, A. (2017). Perfil motivacional jugadores de calidad balonmano [Motivational profile quality players handball]. E-Balonmano.Com: Revista de Ciencias Del Deporte, 13(1), 27–36. https://acortar.link/1lmKht

Organización Mundial de la Salud. (2020). Actividad física [Physical activity]. Recuperado de https://n9.cl/hknj

Orozco-Alvarado, J. C. (2016). Estrategias Didácticas y aprendizaje de las Ciencias Sociales [Didactic Strategies and Learning of Social Sciences]. Revista Científica De FAREM-Estelí, (17), 65–80. https://doi.org/10.5377/farem.v0i17.2615

Sánchez-Cruz, L., Valarezo Encalada, C., Martínez Paredes, G., & Sánchez Artigas, R. (2021). Inteligencia emocional y rendimiento académico: estudio en escolares de Huambaló, Ecuador [Emotional intelligence and academic performance: study in schoolchildren from Huambaló, Ecuador]. Correo Científico Médico, 25(3). Recuperado de http://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3965/1968

Sánchez-Oliva, D., Leo Marcos, F. M., Amado Alonso, D., González-Ponce, I., & García-Calvo, T. (2012). Motivación en Eduacción Física Universidad de Extremadura [Motivation in Physical Education University of Extremadura]. Revista Iberoamericana de Psicología Del Ejercicio y El Deporte, 7(2), 227–250.

Sánchez-Otero, M., García-Guiliani, J., Steffens-Sanabria, E., & Hernández Palma, H. (2019). Estrategias Pedagógicas en Procesos de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Superior incluyendo Tecnologías de la Información y las Comunicaciones [Pedagogical Strategies in Teaching and Learning Processes in Higher Education including Information and Communication Technologies]. Información tecnológica, 30(3), 277-286. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000300277

Villafuerte, J., Pérez, L., & Delgado, V. (2019). Retos de la Educación Física, Deportes y Recreación en Ecuador: las competencias docentes [Challenges of Physical Education, Sports, and Recreation in Ecuador: the teaching competences]. Retos, 2041(36), 327–335. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.67062

Zamarripa , J., Castillo , I., Tomás , I., Tristán , J., & Álvarez , O. (2016). The teacher’s role on the motivation and mental health in physical education students. Salud Mental, 39(4), 221-227. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2016.026

Published

2021-12-01

How to Cite

Cambisaca-Castro, Ángel B., & Ávila-Mediavilla, C. M. (2021). Motivation as a strategy for emotional development in the learning process. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(4), 240–259. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1500

Issue

Section

De Investigación