Integrated learning of content and foreign language for communicative teaching of academic English
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1440Keywords:
Language instruction, second language instruction, bilingual education. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
The purpose of this article is to present a review of the literature that allows us to describe Content and Foreign Language Integrated Learning (CLIL) as a methodological approach for the didactic development of communicative language teaching, particularly English. Methodologically, it responds to the theoretical research process; Therefore, it was necessary to carry out a systematic observation of the bibliography that denotes the knowledge built in this vein, through the deployment of methodological procedures for tracking, identification, organization, systematization, analysis and interpretation of data and information, as a logic of investigative action. Finally, the CLIL / CLIL approach is shown as a methodological paradigm based epistemologically on the communicative act, where language is presented as an instrument of interaction, configuring itself as a more effective way of learning, as it focuses on developing skills for functional use and communicative of another language such as English in a contextualized way.
Downloads
References
Aparicio, Y., Pérez Agustín, M., & García Gaitero Ó. (2021). Múltiples usos de la metodología CLIL y neuroeducación a través de un álbum ilustrado para los alumnos de infantil [Multiple uses of the CLIL methodology and neuroeducation through an illustrated album for kindergarten students]. Creative Commons, 27(2020), 135–153.
Balluerka, N., & Vergara, A. I. (2002). Diseños de investigación experimental en psicología: modelos y análisis de datos mediante el SPSS 10.0 [Experimental research designs in psychology: modeling and data analysis using SPSS 10.0]. (P. Educación (ed.); Ilustrada). Recuperado desde https://n9.cl/4bv7a
Barberán, G. G., & Reza, A. V. (2021). CLIL como metodología de enseñanza de inglés mediante música y literatura [CLIL as a methodology for teaching English through music and literature]. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 12(22), 22. https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.869
Cronquist, K., & Fiszbein, A. (2017). El aprendizaje del inglés en América Latina [Learning English in Latin America]. Recuperado desde https://n9.cl/9kj2
García, R. A. (2020). Las ciencias sociales aplicadas en el aprendizaje del inglés a través del enfoque CLIL [Applied social sciences in learning English through the CLIL approach] Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/38388/ragarciaa.pdf?sequence=1
López, M., & Castellano, I. O. (2020). Percepción de los maestros de la provincia de Badajoz ante AICLE [Perception of the teachers of the province of Badajoz before CLIL]. Campo Abierto, 39(1), 1–9.
Plan de Implementación de la Política Nacional de Enseñanza, Aprendizaje y Uso del Idioma Inglés - Política “inglés. Recuperado desde https://n9.cl/sgx6n
PokrivcaKova, S. et al. (2015). CLIL in foreign language Education (KEGA 036UK). Constantine the Philosopher University in Nitra, 2015. https://n9.cl/716cx
Siemens, G., & Fonseca, D. E. (2013). Conectivismo: una teoria de aprendizaje para la era digital [Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age]. Recuperado desde https://n9.cl/20z0
Simón, B. P., & Santos, O. C. (2020). La dramatización como herramienta didáctica para la mejora de la calidad del aprendizaje en la expresión oral del idioma inglés, nivel inicial Institución Educativa Privada Canonesas de la Cruz – Pueblo Libre, Lima 2018 [Dramatization as a didactic tool to improve the quality of learning in oral expression of the English language, initial level Private Educational Institution Canonesas de la Cruz - Pueblo Libre, Lima 2018]. Journal of the Academy, 3, 119–135. https://doi.org/10.47058/joa3.11
Zierer-wu, C. (1978). La situación de la enseñanza de idiomas en el Perú [The situation of language teaching in Peru]. Centro Virtual Cervantes, 14(25), 51–59. https://n9.cl/pqux5
Zirilli, C. (2019). Il CLIL nelle Scienze Naturali: un caso di studio in una Scuola Secondaria di Milazzo, Sicilia, Italia [CLIL in the Natural Science classroom: a case study in Secondary education in Milazzo, Sicily, Italy]. http://hdl.handle.net/10396/19623
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






