Methodological strategy for the application of educational platforms in Basic General Education
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1334Keywords:
Teaching methods, multimedia instruction, educational publications. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
This research was carried out with teachers from the “Amalia Urigüen” Fiscomisional Educational Unit of the Déleg canton, Province of Cañar-Ecuador. The objective that was raised in the following research topic is to analyze a learning environment based on methodological strategies for the application of virtual educational platforms in the professional development of teachers in the educational unit, the research problem aims to inquire about the methods that teachers are applying in classrooms in these times of confinement towards students. The research is of a mixed approach, descriptive with a non-experimental design. The results show that teachers know technological applications, but do not apply correctly. Based on these results, it is proposed to carry out a training on the use of resources for Basic General Education (EGB).
Downloads
References
Cadena-Iñiguez, P., Rendón-Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas- Cruz, E., De la Cruz-Morales, F. D. R., & Sangerman- Jarquín, D. M. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales [Quantitative methods, qualitative methods or their combination in research: an approach in the social sciences]. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(7), 1603. https://doi.org/10.29312/remexca.v8i7.515
Carabelli, P. (2020). Respuesta al brote de COVID-19: tiempo de enseñanza virtual [Response to the COVID-19 Outbreak: Virtual Teaching Time]. InterCambios. Dilemas y Transiciones de La Educación Superior, 7(2), 189–198. https://n9.cl/owxim
Casas-Anguita, J., Repullo Labrador, J. R., & Donado Campos, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I) [The survey as a research technique. Preparation of questionnaires and statistical treatment of data (I)]. Atención Primaria, 31(8), 527–538. https://doi.org/10.1016/s0212-6567(03)70728-8
Castañeda, L. (2019). Debates regarding Technology and Education: contemporary pathways and pending conversations [Debates sobre Tecnología y Educación Itinerarios contemporáneos y conversaciones pendientes]. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 29–39. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.23020
CEPAL. (2020). El impacto del COVID-19 en los pueblos indígenas de América Latina-Abya Yala: entre la invisibilización y la resistencia colectiva [The impact of COVID-19 on the indigenous peoples of Latin America-Abya Yala: between invisibility and collective resistanc]. https://n9.cl/zoj5r
Díaz-Castrillón, F. J., & Toro-Montoya, A. I. (2020). SARS-CoV-2/COVID-19: el virus, la enfermedad y la pandemia [SARS-CoV-2 / COVID-19: the virus, the disease and the pandemic]. Medicina y Laboratorio, 24(3), 183–205. https://doi.org/10.36384/01232576.268
Guerrero-Jirón, J. R., Vite-Cevallos, H. A., & Feijoo-Valarezo, J. M. (2020). Uso de la tecnología de información y comunicación y las tecnologías de aprendizaje y conocimiento en tiempos de Covid-19 en la Educación Superior [Use of information and communication technology and learning and knowledge technologies in times of Covid-1. Conrado, 16(77), 338–345.
Hoyos, J. A., Sánchez, M. J., Rodríguez, M. E., Polo, K. E., Castro, J. A., & Navarro, E. R. (2020). Capacitación docente y calidad educativa en tiempos de Covid-19 [Teacher training and educational quality in times of Covid-19]. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, 5(3), 84–89. https://n9.cl/9yma7
Molinero-Bárcenas, M. del C., & Chávez Morales, U. (2019). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de educación superior [Technological tools in the teaching-learning process in higher education students]. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 10(19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.494
Servicio Nacional de Gestión de Riesgo y Emergencias. (2020). Informe de situación COVID-19 Ecuador 16 de Marzo de 2020 [Situation report COVID-19 Ecuador March 16, 2020]. https://n9.cl/vt6w
Silva-Quiroz, J., & Maturana-Castillo, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior [A proposal of a Model for the introduction of active methodologies in Higher Education]. Innovación Educativa, 17(73), 117–131.
Vaillant, D., Zidán, E. R., & Biagas, G. B. (2020). Uso de plataformas y herramientas digitales para la enseñanza de la Matemática [Use of digital platforms and tools for the teaching of Mathematics]. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação, 28(108), 718–740. https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802241
Valarezo-Castro, J. W., & Santos-Jiménez, O. C. (2019). Las tecnologías del aprendizaje y el conocimiento en la formación docente [Learning and knowledge technologies in teacher training]. Conrado, 15(68), 180–186.
Viñals-Blanco, A, & Cuenca Amigo, J. (2016). El rol del docente en la era digital [The role of the teacher in the digital age]. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2),103-114.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






