Sexual Education and Social Networks: Innovative strategy to prevent teenage pregnancy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i12.1318

Keywords:

Sexuality education, social media, educational strategies, pregnancy. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

Adolescent embarrassment represents a public health problem with great social, economic and educational impact worldwide, among the most worrying effects is school dropout. Currently, through social networks we can share correct and timely information on comprehensive sexual education in a more attractive and meaningful way for our students. One of the networks most used by teenagers and Instagram, it proposes to apply resources to increase knowledge on the topic. For it, the objective is to create an Instagram account as a didactic tool for the promotion of sexual education aimed at bachelor's students as an innovative strategy to prevent embarrassment in adolescence. The methodology is descriptive type. Finally, conclusions are drawn up aimed at encouraging the development of new lines of work and investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfonso, L., Tascón, M., Isabel, D., Benítez, C., Bibiana, C., & Ospina, P. (2016). Artículo Especial Actividad sexual temprana y embarazo en la adolescencia : estado del arte [Special Article Early sexual activity and teenage pregnancy: state of the ar]. REV CHIL OBSTET GINECOL, 81(3), 243–253.

Bonilla-del-Río, M. M. (2020). Instagram y diversidad : Recursos y usos didácticos de profesores en Educación Especial [Instagram and diversity: Resources and didactic uses of teachers in Special Education]. https://n9.cl/oyn2c

Cuesta-Cambra, U, Martínez-Martínez, L, & Niño-González, J. (2018). Estrategias y contenidos considerados más eficaces por los jóvenes para la prevención del virus del papiloma humano desde Facebook [Young people's preferences about strategies and contents considered more effective for the human papillomavirus prevention from Facebook]. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 29(3), 1-15.

Favier-Torres, M., Samón Leyva, M., Ruiz Juan, Y., & Franco Bonal, A. (2018). Factores de riesgos y consecuencias del embarazo en la adolescencia [Risk factors and consequences of embarrassment in adolescence]. Revista Información Científica, 97(1), 205-214.

Fernández-Batanero, J. (2017). Educación inclusiva: Construyendo caminos para avanzar [Inclusive education: Building paths to advance]. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 1-3.

Jiménez-González, A., Granados-Cosme, J. A., & Rosales-Flores, R. A. (2017). Embarazo en adolescentes de una comunidad rural de alta marginalidad. Un estudio mixto de caso [Pregnancy in adolescents from a highly marginalized rural community. A mixed case study]. Salud Publica de Mexico, 59(1), 11–18. https://doi.org/10.21149/8410

León-Martínez, F., León-Martínez, F., & Guillermo-Ríos, V. (2021). Propuesta metodológica: integración de las tecnologías de la información y la comunicación al proceso de educomunicación [Methodological proposal: integration of information and communication technologies into the education process]. Revista Revoluciones, 3(4), 56–67. https://doi.org/10.35622/j.rr.2021.04.004

López-de-Ayala, M.-C., Vizcaíno-Laorga, R., & Montes-Vozmediano, M. (2020). Hábitos y actitudes de los jóvenes ante las redes sociales: influencia del sexo, edad y clase social [Habits and attitudes of young people towards social networks: influence of sex, age and social class]. Profesional De La Información, 29(6). https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.04

Martin, F., Wang, C., Petty, T., Wang, W., & Wilkins, P. (2018). Middle School Students’ Social Media Use. Journal of Educational Technology & Society, 21(1), 213-224. http://www.jstor.org/stable/26273881

Muentes, F. D., Blanco, D. L., & Intriago, H. M. (2017). La Prevención Del Embarazo En Los Adolescentes De La Educación General Básica En El Ecuador [Pregnancy Prevention in Adolescents in Basic General Education in Ecuador ]. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 6(2), 211-236.

OMS. (2012). Prevenir el embarazo precoz y los resultados reproductivos adversos en adolescentes en los países en desarrollo: las evidencias [Preventing early pregnancy and adverse reproductive outcomes in adolescents in developing countries: the evidence]. https://n9.cl/1adn2

Pierre, N., & Cox, J. (2015). Teenage pregnancy prevention programs [Programas de prevención de embarazos en adolescentes]. Current Opinion in Pediatrics, 9(4), 310–316. https://doi.org/10.1097/00008480-199708000-00003

Rodríguez-Bustamante, A., Vicuña Romero, J. J., & Zapata Posada, J. J. (2021). Familia y escuela: educación afectivo-sexual en las escuelas de familia [Family and school: affective-sexual education in family schools]. Revista Virtual Universidad Católica del Norte (63), 312-344.

Sandoval-Sánchez, V. A., & García-Mera, L. C. (2021). El uso de herramientas de comunicación digital como estrategia de educación sexual para jóvenes universitarios [The use of digital communication tools as a sexual education strategy for university students]. Reflexiones Pedagógicas, 25, 1-12. https://doi.org/10.12804/issne.2500-6150_10336.30853_ceatp

Shapiro, B. S., & Brown, C. (2018). Sex Education Standards Across the States. https://n9.cl/4rvky

Published

2021-07-01

How to Cite

Zhapa-Bravo, C. M., & Ochoa-Encalada, S. C. (2021). Sexual Education and Social Networks: Innovative strategy to prevent teenage pregnancy. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(3), 379–400. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i12.1318

Issue

Section

De Investigación