Emotional intelligence in infants: Aspects to consider in post-pandemic classrooms
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v6i11.1266Keywords:
Educational psychology, child psychology, learning processes. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
The research is based on analyzing the emotional intelligence in infants in relation to the aspects to consider in the post-COVID-19 pandemic classrooms. It was methodologically based from a documentary orientation with bibliographic design, which allowed to scrutinize works related to the investigated topic, to which the content analysis technique was applied in order to process the central ideas, in this way, we proceeded to build a Theoretical synthesis from the analytical-synthetic method. Teachers and families must help with emotional support. Teachers are in charge of developing the intelligences of toddlers, and due to their re-entry into the institution it is necessary for the tutor to be the fundamental axis to develop emotional intelligence so that they can cope, control and face the effects that the pandemic has caused. in them.
Downloads
References
Balluerka, N., Gómez, J., Hidalgo, M. D., Gorostiaga, A., Espada, J., Padilla, J., & Santed, M. (2020). Las consecuencias psicológicas de la COVID-19 y el confinamiento [The psychological consequences of COVID-19 and confinement]. https://n9.cl/emg1
Bisquerra, R. (2003). Educación Emocional y competencias básicas para la vida [Emotional Education and basic skills for life]. Revista de Investigación Educativa, 21 (1), pp. 7-43.
Boix, C. (2007). Educar para ser feliz. Una propuesta de educación emocional. Barcelona: Ceac
Broche, Y., Fernández, E., & Reyes, D. (2020). Consecuencias psicológicas de la cuarentena y el aislamiento social durante la pandemia de COVID-19 [Psychological consequences of quarantine and social isolation during the COVID-19 pandemic]. Revista Cubana de Salud Pública, 46(Supl. especial): e2488.
Cardini, A., Bergamaschi, A., D'Alessandre, V., Torre, E., & Ollivier, A. (2020). Educar en pandemia: entre el aislamientoy la distancia social [Educating in a pandemic: between isolation and social distance]. Recuperado de https://n9.cl/tuxu
Cortés, M. (2020). Efectos Neurológicos y Psicológicos de COVID-19 en niños y adolescentes []Neurological and Psychological Effects of COVID-19 in Children and Adolescents. Revista Ecuatoriana de Neurología, 12-13. doi:10.46997/revecuatneurol29200012
Dueñas-Buey, M. (2002). Importancia de la inteligencia emocional: un nuevo reto para la orientación educativa [Importance of emotional intelligence: a new challenge for educational guidance]. Educación XX1, (5),77- 96.
Emagister. (2013). La inteligencia emocional en el aula [Emotional intelligence in the classroom]. Recuperado de https://n9.cl/d9ml4
Eusko Jaurlaritza. (2020). Propuesta para trabajar el ámbito socio-emocional y la cohesión grupal: emprendiendo un camino desde lo aprendido. Recuperado de https://n9.cl/yxpo
Extremera, N., & Fernández, P. (2011). La importancia de desarrollar la inteligencia emocional en el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 1-10. Recuperado de https://n9.cl/mj0c
Fernández, A., & Montero, I. (2015). Aportes para la educación de la Inteligencia emocional desde la educacióninfantil [Contributions for the education of emotional intelligence from the childhood education]. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), pp. 53-66.
Fernández, P., & Ruiz, D. (2010). La inteligencia emocional en la educación [Emotional intelligence in education]. Education & Psychology, 421-436. https://n9.cl/9p3ff
Franklin, E. (2015). Inteligencia emocional [Emotional intelligence]. doi:10.13140/RG.2.1.3076.7446
Fundación Española de Psiquiatría y Salud Mental. (2020). Salud Mental en la Infancia y la Adolescencia en la era del COVID-19 [Mental health in childhood and adolescence in the era of the Covid-19]. Madrid: Fundación Española de Psiquiatría y Salud Mental. Recuperado de https://n9.cl/1n750
García-Retana, J. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje [Emotional education, its importance in the learning process]. Revista Educación, 36(1),1-24.
Guevara, L. (2011). La Inteligencia emocional [Emotional intelligence]. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 1-12. Recuperado de https://n9.cl/uz67g
La Alianza. (2020). Nota técnica: Protección de la niñez y adolescencia durante la pandemia del coronavirus [Technical note: Protection of children and adolescents during the coronavirus pandemic]. Recuperado de https://n9.cl/tfc0
Naciones Unidas. (2020). Informe de políticas: La educación durante la COVID-19 y después de ella [Policy Brief: Education During and After COVID-19]. Recuperado de https://n9.cl/cyde
Organización Panamericana de la Salud. (2010). Protección de la Salud mental en situaciones de epidemias [Mental Health protection in epidemic situations]. Recuperado de https://n9.cl/xdlf
Paricio-del-Castillo, R., & Pando-Velasco, M. F. (2020). Salud mental infanto-juvenil y pandemia de Covid-19 en España: cuestiones y retos [Child and adolescent mental health and the Covid-19 pandemic in Spain: issues and challenges]. Revista De Psiquiatría Infanto-Juvenil, 37(2), 30-44. https://doi.org/10.31766/revpsij.v37n2a4
Ruiz-Cuéllar, G. (2020). Covid-19: pensar la educación en un escenario inédito [Covid-19: Thinking about Education in an Unprecedented Scenario]. Revista mexicana de investigación educativa, 25(85), 229-237.
Suárez-Colorado, Y., Guzmán García, K., Medina Alfonso, L., & Ceballos Ospino, G. (2012). Características de inteligencia emocional y género en estudiantes de psicología y administración de empresas de una universidad pública de Santa Marta, Colombia: un estudio piloto [Characteristics of emotional intelligence and gender in psychology and business administration students from a public university in Santa Marta, Colombia: a pilot study]. Duazary, 9(2), 132–139.
Trujillo-Flores, M, & Rivas-Tovar, L. (2005). Orígenes, evolución y modelos de inteligencia emocional [Origins, evolution and models of emotional intelligence]. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 15(25),9-24.
UNICEF. (2020). Apoyo psicoemocional para familias durante la cuarentena por el coronavirus [Psycho-emotional support for families during the coronavirus quarantine]. recuperado de https://n9.cl/25cl
UNICEF. (2020). Impacto del COVID-19 en los niños, niñas, adolescentes y sus familias en América Latina y el Caribe [Impact of COVID-19 on children, adolescents and their families in Latin America and the Caribbean]. Recuperado de https://n9.cl/12uyk
Vivas-García, M. (2003). La educación emocional: conceptos fundamentales [Emotional education: fundamental concepts]. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 4(2),0.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






