Emerging Technologies A reality or utopia in Peru?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i1.1221

Keywords:

High technology, technological change, scientific innovations. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The review article aims to analyze emerging technologies as a reality or utopia in Peru. Relying on the analytical-synthetic method as a means to scrutinize the documentation studied in order to build a theoretical synthesis in this regard. Therefore, it is necessary to establish policies that contribute to an education based on research and innovation as an essential factor to generate a culture based on the digital age 4.0 from the things of the internet. There is no emerging technology as a pilot test to articulate the path to a culture based on the internet of things, considering such a projection a utopia, but not far from reality, it is necessary to organize the route to achieve concrete actions leading to a job producer scientist of technological autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaro-Rosales, M, & Robles-Belmont, E. (2020). Medir la innovación en el contexto de las tecnologías emergentes y convergentes: algunas reflexiones metodológicas [Measuring innovation in the context of emerging and converging technologies: some methodological reflections]. PAAKAT: revista de tecnología y sociedad, 10(18), e415. Epub 28 de agosto de 2020.https://doi.org/10.32870/pk.a10n18.415

Arévalo-Avecillas, D, Nájera-Acuña, S, & Piñero, E. (2018). La Influencia de la Implementación de las Tecnologías de Información en la Productividad de Empresas de Servicios [The Influence of the Implementation of Information Technologies in the Productivity of Service Companies]. Información tecnológica, 29(6), 199-212. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000600199

Asmat-Vega, N, Borja-Villanueva, C, Bernuy-Torres, L, Lizarzaburu-Aguinaga, D, & Morillo-Flores, J. (2019). Estudio bibliométrico de la producción científica sobre TIC en Perú (2010-2017) [Bibliometric Study of Scientific Production on ICT in Perú (2010-2017)]. Propósitos y Representaciones, 7(2), 196-202. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.269

Barrientos-Felipa, P. (2017). Marketing + internet = e-commerce: oportunidades y desafíos [Marketing + internet = e-commerce: opportunities and challenges]. Revista Finanzas y Política Económica, 9(1), 41-56. https://doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.2017.9.1.3

Borja-Castillo, J.C. (2020). Aplicación de comercio electrónico para microempresas comerciales peruanas [Electronic commerce application for peruvian commercial micro enterprises]. Revista Científica de la UCSA, 7(1), 31-38. https://dx.doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2020.007.01.031-038

Carpio-Maraza, A, Hancco-Gomez, Miriam Serezade, Cutipa Limache, Alberto Magno, & Flores Mamani, Emilio. (2019). Strategies of the viral marketing and the positioning of brand in the tourist restaurants of the Puno Region. Comuni@cción, 10(1), 70-80. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.33595/2226-1478.10.1.331

Chumpitaz-Espinoza, J. (2019). Influencia de los e-commerce en el aumento de las ventas en las MYPES del sector ropa y accesorios de Gamarra, 2019 [Influence of e-commerce in the increase in sales in the MSEs of the clothing and accessories sector of Gamarra, 2019]. Recuperado de https://n9.cl/myn9z

Di Pasquo, F, Klier, G, Busan, T, & del Castillo, D. (2019). Objetividad, Ecología y Problemática Ambiental [Objectivity, Ecology and Environmental Problems]. Cultura-hombre-sociedad, 29(1), 225-248. https://dx.doi.org/10.7770/0719-2789.2019.cuhso.01.a06

Faustino-Sánchez, M. (2020). Aprendizaje cooperativo e interacción social en contexto universitario [Cooperative learning and social interaction in a university context]. EPISTEME KOINONIA, 3(1), 255-268. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i1.1006

Gabriel, J. (2014). Biotecnología moderna en los alimentos actuales y del mañana [Biotechnology in food today and tomorrow]. Journal of the Selva Andina Biosphere, 2(1), 23-29.

Gómez-Arteta, I., & Escobar-Mamani, F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: incremento de la desigualdad social en el Perú [Virtual education in times of pandemic: increase in social inequality in Peru]. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades. PREPRINT PAPERS.

Gonzales, C. A., Villa latorre, J. M., & Bravo, J. E. (2015). El potencial empresarial de la biotecnología [The business potential of biotechnology]. Biotecnología En El Sector Agropecuario y Agroindustrial, 5(2), 112-117.

Gutarra, R, & Valente, A. (2018). Las mipymes tecnológicas peruanas al 2030. Estrategias para su inserción a la industria 4.0 [The peruvian technological MSMEs to 2030. Strategies for their insertion to industrie 4.0] Nova scientia, 10(20), 754-778. https://doi.org/10.21640/ns.v10i20.1329

Moya-Salazar, J, Diaz, A, Paredes, J, & Contreras-Pulache, H. (2021). Algunas consideraciones sobre la Realidad Aumentada en la enseñanza de la medicina [Some considerations about augmented reality for teaching medicine]. Educación Médica Superior, 35(1), e1900.

Ormachea-Genovez, D. (2020). Políticas educativas en la normatividad del Perú en tiempos de pandemia en el año 2020 [Educational policies in Peru's regulations in times of pandemic in 2020]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/57708

Palomino-Pita, A. F., Mendoza-Vargas, C., & Oblitas-Cruz, J. F. (2020). E-commerce y su importancia en épocas de COVID-19 en la zona norte del Perú [E-commerce and its importance in times of COVID-19 in the northern part of Peru]. Revista Venezolana De Gerencia, 25(3), 253-266. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i3.33367

Perdigón-Llanes, R, & Pérez-Pino, M. (2020). Análisis holístico del impacto social de los negocios electrónicos en América Latina, de 2014 a 2019 [Holistic analysis of the social impact of electronic business in Latin America, from 2014 to 2019]. PAAKAT: revista de tecnología y sociedad, 10(18), e459. Epub 28 de agosto de 2020.https://doi.org/10.32870/pk.a10n18.459

Pizan-Campos, E, Barros-Sevillano, S, & Yupari-Azabache, I. (2020). Impacto del COVID-19 en la educación de los estudiantes de medicina del Perú [Impact of COVID-19 on the education of medical students in Peru]. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 20(3), 534-535. https://dx.doi.org/10.25176/rfmh.v20i3.2959

Quezada-Castro, M, Castro-Arellano, M, Oliva-Núñez, J, Gallo-Aguila, C, & Castro, G (2020). Perception of the Peruvian student, is the virtual reality alternative of sustainability of the tourist destinations?. Revista interamericana de ambiente y turismo, 16(1), 79-87. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-235x2020000100079

Ramón-Minchala, O., Erazo-Álvarez, J., Narváez-Zurita, C., & Moreno, V. (2020). Integración de la responsabilidad social empresarial en proyectos de inversión dirigidos al sector agrícola [Integration of corporate social responsibility in investment projects aimed at the agricultural sector]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(10), 702-728. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i10.710

Ramos, C. (2020). El reto de la educación virtual. "Teníamos claro que era necesario el contacto con las familias para que los alumnos no dejen la escuela" [The challenge of virtual education. "We were clear that contact with families was necessary so that students do not leave school"]. UNICEF. [Internet]. Recuperado de https://n9.cl/ebyl

Raposo-Rivas, M., & Martínez-Figueira, E. (2019). ¿Tecnologías emergentes o tecnologías emergiendo?: Un estudio contextualizado en la práctica preprofesional [Emerging Technologies or Emerging Technologies ?: A Contextualized Study in Pre-professional Practice]. Educar, 55(2), 499-18.

Salas-Canales, H. (2017). Influencia del marketing relacional en los resultados organizacionales de instituciones educativas privadas de Lima metropolitana (Perú) [Influence of relationship marketing on the organizational results of private educational institutions of Lima metropolitan area (Perú)]. Revista de Investigaciones Altoandinas, 19(1), 63-74. https://dx.doi.org/10.18271/ria.2017.256

Santa-María, H., Ostos, F., Romero, S., & Ventosilla, D. (2021). Política educativa en América Latina [Educational policy in Latin America]. Revista Innova Educación, 3(2), 321-334. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.002

Tarazona-Reyes, A, & Ochoa-Grados, C. (2020). La tecnología como aliado para contrarrestar la pandemia del COVID-19 [Technology as an ally to fight COVID-19]. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 20(4), 754-755. https://dx.doi.org/10.25176/rfmh.v20i4.3046

Published

2021-05-01

How to Cite

Trujillo-Valdiviezo, G., Rodríguez-Alegre, L. R., Sunohara-Ramírez, P. S., & Sunohara-Ramírez, D. Y. (2021). Emerging Technologies A reality or utopia in Peru?. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(1), 163–178. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i1.1221