Internal communication in the development of tasks of the collaborators of the company HACOM – 2021
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v6i1.1218Keywords:
Communication, capacity building, organizations. (Words taken from TESAURUS UNESCO).Abstract
The objective of the study was to analyze the relationship of internal communication with the development of tasks in the company HACOM -2021. This research had a quantitative approach, descriptive correlational type, of non-experimental design. The population and sample consisted of 75 employees of the company. The instruments obtained a Cronbach's alpha of (0.850) for the variable C.I and (0.890), for the variable D.T. The results showed an impact, with a Spearman Rho (0.501), the test being significant with a p-value = 0.000 <0.05. It was concluded that internal communication has a significant relationship with the development of tasks, therefore, the higher IQ, the better the result in DT.
Downloads
References
Alva-Sánchez, A. (2019). La comunicación en las Organizaciones Empresariales [Communication in Business Organizations]. Trabajo de investigación. http://repositorio.upagu.edu.pe/handle/UPAGU/887
Amaru, A. (2009). Fundamentos de la Administración. [management fundamentals]. Pearson Education.
Bunk, G.P. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la R.F.A [The transmission of competences in the professional training and improvement of the R.F.A.]. Revista Europea de Formación Profesional, 1, 8-14.
Carrillo-Durán, M. V. (2014). La comunicación estratégica y sus profesionales [Strategic communication and its professionals]. Revista Mediterránea de Comunicación, 5(2), 22-46.
Chiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional. [Organizational Behavior]. McGraw-Hill/Ínter American a Editores, S.A. DE C.V.
Chiavenato, I. (2019). Introducción a la Teoria de la Administración [Introduction to Management Theory]. McGraw-Hill/Ínter American a Editores, S.A. DE C.V.
Drucker, P. F. (1972). El Ejecutivo Eficaz [The Effective Executive]. Editorial Sudamericana, Buenos Aires.
Guillen-Cabrera, D. (2016). Comunicación organizacional interna y desempeño laboral en la empresa SIC Lideres en Servicios – Independencia – 2015 [Internal organizational communication and job performance in the company SIC Lideres en Servicios - Independencia - 2015]. Trabajo de titulación de maestría. https://hdl.handle.net/20.500.12692/7637
Hernández-Gil, C, Vargas-Vargas, B, Gutiérrez-Mora, B, Figueroa-Ramírez, E, & Correa-Corrales, L. (2019). Análisis de la aplicación de la gestión integral en seis empresas comerciales de tipo familiar en Florencia, Colombia [Analysis of the application of the integral management in six commercial companies of family type in Florencia, Colombia]. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(2), 273-288. https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n2.2019.9162
Koontz, E. A. (2012). Administración una perspectiva global empresarial. [Management a global business perspective] Karen Estrada Arriaga
Moreno-Luzón, M.D., Balbastre, F., Escribá, M. A., Lloria, M. B., Martínez, J.F., Méndez, M., Oltra, V. y Peris, F.J. (2000). Los niveles de aprendizaje individual, grupal, organizativo y sus interacciones. [The levels of individual, group, organizational learning and their interactions]. Trabajo presentado en X Congreso de ACEDE. Setiembre, Oviedo. https://www.uv.es/balbastr/Moreno%20et%20al.pdf
Neyra-Taboada, I. (2020). Estrategias de comunicación interna para mejorar el desempeño laboral en la empresa Korea Motos SRL [Internal communication strategies to improve job performance in the company Korea Motos SRL]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/46924
Ninozca, L. C. (2018). Comunicación organizacional y satisfacción laboral en la empresa Sour comunicaciones S.A.C. Lima – 2016 [Organizational communication and job satisfaction in the company Sourcomunicaciones S.A.C. Lima - 2016]. Trabajo de investigación. https://n9.cl/yym3u
Parra-Fernández, M., Visbal-Franco, O., Ethel-Duran, S., & Badde, G. (2019). Calidad de la comunicación y actitud de los empleados ante procesos de cambio organizacional [Quality of the communcation and attitude of the employees in organizational change processes]. InterdIscIplInarIa, 36(1); 155-170.
Pazmay-Ramos, S, Pardo-Paredes, E, & Ortiz-del-Pino, Á. (2017). Características de la comunicación en empresas ecuatorianas: una primera aproximación [Features of communication in Ecuadorian companies: A first approximation]. Acta de investigación psicológica, 7(2), 2704-2716. https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2017.03.006
Perugini, M. L. L., & Solano, A. C. (2018). Influencia de virtudes organizacionales sobre satisfacción, compromiso y performance laboral en organizaciones argentinas [Influence of organizational virtues on satisfaction, commitment and job performance in Argentinean organizations]. Interdisciplinaria Revista de Psicología y Ciencias Afines, 35(1), 171–188.
Prieto, M. I. (2004). La naturaleza dual de gestión del conocimiento: Implicaciones para la capacidad de aprendizaje y los resultados organizativos [The dual nature of knowledge management: Implications for learning capacity and organizational performance]. Revista Latinoamericana de Administración, 32, 47-75.
Reinoso-Lara, M., & Pérez-Briceño, J. (2019) Cultura organizacional y desempeño laboral en los colaboradores de las PYMES [Organizational culture and work performance of PYMES employees]. Observatorio de la Economía Latinoamericana [Internet]. Recuperado de https://n9.cl/pfjtc
Robbins, S. (2009). Comportamiento Organizacional. [Organizational Behavior] Pearson Educación.
Sacramento-Lázaro, R. (2019). Clima organizacional y su influencia en el desempeño laboral de los trabajadores del Banco Azteca – Huacho [Organizational climate and its influence on the work performance of Banco Azteca - Huacho workers]. [Internet]. http://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/UNJFSC/2163
Santesmases-Mestre, M. (1996). Términos de marketing. [Marketing terms]. Diccionario-Base de datos. Pirámide.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






