The application of the evaluation of the programming. A study in the Bolivarian University of Venezuela

Authors

  • Marieudil Doiralith López Echegarai Universidad Bolivariana de Venezuela
  • José Eleazar Benítez Álvarez Universidad Bolivariana de Venezuela

Keywords:

evaluation, factors, teachers, curriculum unit

Abstract

There was an inference of the factors that limit the application of learning evaluation in the Curricular Unit Ecological Bases of Environmental Systems the Program of Undergraduate Training in Environmental Management of the Bolivarian University of Venezuela, during the academic period 2016-I. To this end, research was carried out an explanatory type, with a cross-sectional non-experimental design, on the basis of a sample of 10 teachers who taught the curricular unit in the state of Lara, to which a survey, by means of a questionnaire validated by the criterion of specialist. The outcome of the study revealed a number of limiting factors, not the least of which is that 70% of teachers have weaknesses associated with the planning of didactic units, with an incidence of 40% in the use of techniques and instruments of evaluation. In addition, the study revealed that there is a 60% of teachers who do not know the types of diagnostic evaluation, formative and summative assessments. Another factor of importance is the handling of scales and weights, where it was found that a 40% weighting applied contrary to the regulations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albert, M. (2007). La investigación educativa. Claves teóricas. Editorial Mc Graw – Hill. España.

Álvarez, J. (2001). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Editorial Morata. Madrid, España.

Casas, J., Donado, R. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención Primaria; 31(8):527-38, recuperado de la URL

http://external.doyma.es/pdf/27/27v31n08a13047738pdf001.pdf abril 6, 2009.

Documento Rector. (2003). Universidad Bolivariana de Venezuela, Imprenta UBV. Caracas. Venezuela.

Escamilla, G. (2009). Las competencias en la programación del aula. Editorial Graó. Barcelona.

González, M. (2000). Evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria. Revista Pedagogía Universitaria. Vol. 5 No. 2.

Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. 5a ed., Editorial McGraw-Hill Interamericana. México.

Kuznik, A., Hurtado A., Amparo, E., Berenguer, A. (2010). El uso de la encuesta de tipo social en Traductología. Características metodológicas. Monografías de Traducción e Interpretación [en línea] 2010: [Fecha de consulta: 28 de mayo de 2017] Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=265119729015> ISSN 1889-4178.

LEY ORGÁNICA DE EDUCACIÓN del 15-08-2009. G.O. Ext. N° 5.929 del 17 de agosto del 2009.

Lozano, A., Posada, R. (2006). El conocimiento y las relaciones de poder en los procesos docentes educativos. Unipluriversidad, vol. 6, No.1, –Versión Digital, Facultad de Educación- Universidad de Antioquia. Medellín. Disponible en: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article /viewFile/12000/10873.

Mella, L. (2009). Evaluación de los aprendizajes. Un estudio en la Universidad de Oriente Educere, vol. 13, núm. 44, enero-marzo, 2009, pp. 147-157 Universidad de los Andes Mérida, Venezuela.

Pérez, L. y Sánchez J. (2005). Fundamentos de evaluación cualitativa. Propuestas teórico-metodológicas para el desarrollo de la Investigación- Evaluación en la Educación Básica. Caracas, Venezuela: CEC/Los Libros de El Nacional.

Tamayo, M. (2001). El proceso de la investigación científica. Editorial Limusa. México.

Published

2018-01-31

How to Cite

López Echegarai, M. D., & Benítez Álvarez, J. E. (2018). The application of the evaluation of the programming. A study in the Bolivarian University of Venezuela. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 3(5), 67–83. Retrieved from https://www.fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/115