Emotional Intelligence of the Educational Manager and Labor Climate in Venezuelan Bolivarian Schools
Keywords:
Emotional Intelligence, Labor Climate, leadership, motivation, pertinenceAbstract
The research had as objective to analyze the emotional intelligence of the educational manager and the work climate in Bolivarian Schools. He focused on a descriptive study with field design. The population consisted of fifteen (15) directors and fifty-eight (58) teachers in the Bolivarian schools of Lagunillas Municipality, Zulia State, Venezuela. To obtain the information, two questionnaires of twenty-two (22) items each were applied, with an estimation scale in four alternatives addressed to managers and teacher. The results allow to conclude the level of emotional intelligence according to the dimensions studied is deficient in the educational directors, demonstrating that their leadership is limited to the administrative aspect without becoming proactive, which influences a climate of dissatisfaction in the workforce due Lack of motivation, encouragement and managerial empathy.Downloads
References
Acuña, A. (2005). Aproximación al concepto de bienestar. Formar. España.
Ary D. Jacob y L Razavech A (2003) Introducción en la Investigación
Pedagógica. México Editorial Mcgraw Hill Interamericana de México.
Brunet, M. (2001). Comportamiento organizacional. Editorial Prentice Hall.
México.
Cooper, R.K.; Sawaf, A. (2003); La inteligencia emocional aplicada al liderazgo y a las organizaciones. Editorial Norma, Barcelona.
Goleman, Daniel (1999) La práctica de la inteligencia emocional. Editorial Kairós, Barcelona.
Goleman, Daniel (2002) La Inteligencia Emocional en la empresa Argentina: Planeta.
Goleman, D. Boyatzis, R. y McKee, A. (2005). El líder resonante crea más. España: Editor Random House Mondadori.
Litwin & Stringer, R. A. (2002). Motivación y Clima organizacional. España.
Martínez, B. (2001). Análisis del clima laboral. México: Grupo editorial Alfa Omega S.A.
Rubio, E. (2002). Reglas de Oro de un buen clima laboral Editorial el mundo México.
Ryback, D. (2007). EQ Trabaje con su Inteligencia Emocional. Colombia: Editorial EDAF, S.A.
Salas, M. (2009). Inteligencia emocional del gerente educativo y su desempeño en las funciones administrativas. Revista Venezolana de Ciencias Sociales UNERMB. Vol.13, Nº1, 2009 (83-106). Cabimas, Venezuela.
Salas, M. (2016). Modelo teórico gerencial de habilidades emocionalmente resonantes en el líder de organizaciones educativas. Fondo editorial UNERMB. Cabimas, Venezuela.
Sierra. B. (1996) Técnicas de la Investigación Social. Editorial Paraninfos España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






