Scratch for teaching programming language in the first year of high school
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v5i5.1050Keywords:
Multimedia instruction, educational technology, electronic learning electronic learning.Abstract
One of the problems in the educational field is that children and adolescents are not creative, they do not like to analyze, they are not interested in reading. Traditional teaching is one of the factors that cause this problem. Working with educational tools, in the matter of programming, would help the development of algorithmic logic and in turn the resolution of problems, tasks that are carried out through systematic analysis. that no positive results are evidenced due to poor academic performance. For this, it is necessary for the teacher to innovate and use technological tools, and thereby prevent students from finding themselves in a passive way where they only respond to what is planned. The poor development of algorithmic cognitive skills without the complexities of syntax, such as traditional programming languages, represents a failure in their university and work life.
Downloads
References
Aguilar-Yalamá, V. H., & Pinto-Garzón, G. A. (2015). Competencias digitales y su aplicación en el proceso de enseñanza- aprendizaje de la asignatura de matemática en los estudiantes de décimos años de educación básica superior de la Unidad Educativa Liceo Policial de la ciudad de Quito D.M en el año lectivo 2014 – 2015 [Digital competences and their application in the teaching-learning process of the subject of mathematics in students of tenth years of higher basic education of the Educational Unit Liceo Policial of the city of Quito D.M in the school year 2014 - 2015]. Obtenido de https://cutt.ly/Lhhvvl3
Balanskat, A., & Engelhardt, K. (2015). A New Model for Coding in Schools (E. Schoolnet, Ed.) Obtenido de https://cutt.ly/ohhQvAA
Brennan, K., & Resnick, M. (2012). Using artifact-based interviews to study the development of computational thinking in interactive media design. Paper presented at annual American Educational Research Association meeting, Vancouver, BC, Canada. https://cutt.ly/VhhvCVy
Contrera-Espinoza. (2017). Juegos digitales y gamificación aplicados en el ámbito de la educación [Digital games and gamification applied in the field of education]. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(2), 27-33. https://doi.org/10.5944/ried.19.2.16143
Cózar-Gutiérrez, R., González-Calero, S. J., Merino-Armero, J. M., & Villena-Taranilla, R. (2019). Repositório Científico. Aprendiendo con robots en edades tempranas [Learning with robots at an early age`], 3-45. Brussels. https://doi.org/10.34629/ipl.eselx.cap.livros.026
García-Jiménez, S., & Roig-Vila, R. (2018). Studio-Based Learning, una metodología al servicio de la enseñanza de los lenguajes de programación [Studio-Based Learning, a methodology at the service of teaching programming languages]. http://hdl.handle.net/10045/70318
Instituto Nacional de Evaluación Educativa, INEVAL. (2019). La educación en Ecuador: logros alcanzados y nuevos desafíos. Resultados educativos 2017-2018 [Education in Ecuador: achievements and new challenges. Educational results 2017-2018]. Recuperado de https://n9.cl/g4rfm
Marín-Gutiérrez, I., Rivera-Rogel, D., & Ceely-Alvarado, S. (2014). Estudio sobre formación en competencia audiovisual de profesores y estudiantes en el sur de Ecuador [Study on training in audiovisual competence of teachers and students in southern Ecuador]. Cuadernos.info, (35), 119-131. https://dx.doi.org/10.7764/cdi.35.628
Miranda-Pinto, M. (2019). Programación y Robótica en Educación Infantil: Estudio Multi Caso en Portugal [Robotic Programming in Children's Education: Multihcast Study in Portugal]. Revista Prisma Social, (25), 248-276.
Monjelat, N., & San Martín, P. S. (2016). Programar con Scratch en contextos educativos: ¿Asimilar directrices o co-construir Tecnologia. Praxis, 20(1), 61-71. http://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2016-200106
Peñaherrera-León, M. (2012). Uso de TIC en escuelas públicas de ecuador: análisis, reflexiones y valoraciones [Use of ICT in public schools in Ecuador: analysis, reflections and evaluations]. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (40), a201. https://doi.org/10.21556/edutec.2012.40.364
Pindo, F., Elias, C., Barbot, A., Lopes, J. B., Soares, A., & Catarino, P. (2016). Using Scratch Software With Students With Special Educational needs in Teaching Natural Sciences And Mathematics. Library, 4058 - 4065. doi:10.21125/inted.2016.1988
Quiles-Carrillo, LJ.; Fombuena-Borrás, V.; Balart-Gimeno, RA.; Boronat-Vitoria, T.; Montañés-Muñoz, N. (2019). ¿Estudias o trabajas? – El aprendizaje basado en proyectos como una experiencia enriquecedora de trabajar y estudiar [Do you study or work? - Project-based learning as an enriching experience of working and studying]. En IN-RED 2019. V Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red. Editorial Universitat Politècnica de València. 1052-1063. https://doi.org/10.4995/INRED2019.2019.10472
Terneus-Páez, F., Tobar-Quevedo, J., Loza-Montevelle, D., & Naranjo-Herera, F. (2 de 5 de 2019). Desarrollo de competencias a través del uso de las herramientas Scratch y Arduino en niños y jóvenes pertenecientes a zonas urbanas marginales del Distrito Metropolitano de Quito. Revista Vínculos, 4(2). http://dx.doi.org/10.24133/vinculosespe.v4i2.155
Vidal, C., Cabezas, C., Parra, J., & López, L. (2015). Experiencias Prácticas con el Uso del Lenguaje de Programación Scratch para Desarrollar el Pensamiento Algorítmico de Estudiantes en Chile [Practical Experiences with the Use of Scratch Programming Language to Develop the Algorithmic Thinking of Students in Chile]. Formación universitaria, 8(4), 23-32. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062015000400004
Ziehlke, M. N., & Talay, C. A. (2017). Programación en entornos visuales. técnicas para la iniciación a la programación y una refeencias realizadas con distintas franjas etarias [9945 Programming in visual environments. techniques for initiation]. Argentina, Argentina. Obtenido de https://cutt.ly/XhhvQaF
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






