Support networks through the 3Cs trilogy to strengthen the teaching-learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v5i5.1045

Keywords:

Educational experiments, educational innovations, teaching method innovations.

Abstract

The objective was to analyze the feasibility of implementing support networks in the Paiguara Millennium Educational Unit of the city of Gualaceo - Ecuador, to strengthen the teaching-learning process, through the exchange of knowledge and experiences worked collaboratively. Methodologically, a mixed approach of descriptive prevalence was used, collecting quantitative data. It is important to point out that to improve the quality of the teaching-learning process within an educational context, all its members must be committed to the educational institution, this is achieved with the proper motivation and consensus on the part of the establishment authorities, in addition They must build short, medium and long-term objectives in a participatory manner, only in this way can they join forces, project proposals and work collaboratively to achieve the common goal set.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abuín, N., & Mediavilla, C. (2008). De la Web a la Web 3.0: un análisis comparativo entre la Web, la Web Social y la Web Semántica. Comunicación [Recurso electrónico]: Memoria, Historia y Modelos, 1-11.

Aparicio-Molina, C, & Sepúlveda-López, F. (2019). Trabajo colaborativo docente: nuevas perspectivas para el desarrollo docente. [Trabalho colaborativo docente: novas perspectivas para o desenvolvimento docente]. Psicologia Escolar e Educacional, 23, e187926. Epub December 09, 2019.https://dx.doi.org/10.1590/2175-35392019017926

Araos, M. J., & Álvarez, C. (2017). Fortaleciendo el trabajo colaborativo con las redes de apoyo de los establecimientos educativos. Universidad Alberto Hurtado, 1-13.

Cochran-smith, M., & Lytle, S. L. (2006). Troubling images of teaching in No Child Left Behind. Harvard Educational Review, 668-726 DOI: 10.17763/haer.76.4.56v8881368215714.

Delgado, M., & Solano, A. (2009). Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje. Actualidades Investigativas en Educación, 19(2),1-21.

Feixas, M. (2004). La influencia de factores personales, institucionales y contextuales en la trayectoria y el desarrollo docente de los profesores universitarios. Educar, 33, 31-59

Fullan, M., & Hargreaves, A. (1997). La escuela que queremos [The school we want]. Argentina: AMORRORTU.

García-Pérez, Y, Herrera Rodríguez, J, García Valero, M, & Guevara Fernández, G. (2015). El trabajo colaborativo y su influencia en el desarrollo de la cultura profesional docente. [Collaborative work and its influence on the development of teaching professional culture]. Gaceta Médica Espirituana, 17(1), 60-67.

Gordó-i-Aubarell, G. (2012). Del centro educativo a la red educativa. Planes educativos de entorno, una organización en red. [From the educational center to the educational network. Environmental educational plans, a network organization]. En Redes Educativas: La educación en la sociedad del conocimiento. (1-11), Sevilla, España: Universidad de Sevilla. Grupo de Investigación Didáctica.

Granados-López, H, & García-Zuluaga, C. (2016). El modelo de aprendizaje experiencial como alternativa para mejorar el proceso de aprendizaje en el aula. [The experiential learning model as an alternative to improve the learning process in the classroom]. Ánfora, 23(41),37-54.

Levis, Diego (2011). Redes educativas 2.1 Medios sociales, entornos colaborativos y procesos de enseñanza y aprendizaje. [Educational networks 2.1 Social media, collaborative environments and teaching and learning processes]. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 8(1),7-24.

Ministerio de Educación del Ecuador (2019). Redes de aprendizaje [Learning networks]. Recuperado de https://n9.cl/wswl

Montse-Guitert, I, & Ferran-Giménez, C. (2000). Trabajo cooperativo en entornos virtuales de aprendizaje. Aprender en la virtualidad. En Aprender en la virtualidad/coord. por Josep María Duart Montoliu, Albert Sangrá Morer. Gedisa : Universitat Oberta de Catalunya. 113-134.

Muijs, D., & Rumyantseva, N. (2014). Coopetition in education: Collaborating in a competitive environment. Journal of Educational Change, 15, 1-18 https://doi.org/10.1007/s10833-013-9223-8

Murillo, F. J., & Krichesky, G. J. (2014). Mejora de la Escuela: Medio siglo de lecciones aprendidas. [Improvement: A half-century of learned lessons]. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 59-102 URL: https://n9.cl/yn9p.

Podestá, P. (2014). El trabajo colaborativo entre docentes: experiencias en la Especialización Docente Superior en Educación y TIC. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Congreso llevado a cabo en Buenos Aires, Argentina.

Ponce-Ceballos, S, García-Cabrero, B, Islas-Cervantes, D, Martínez-Soto, Y, & Serna-Rodríguez, A. (2018). De la tutoría a la mentoría. Reflexiones en torno a la diversidad del trabajo docente. [From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions]. Páginas de Educación, 11(2), 215-235. https://dx.doi.org/10.22235/pe.v11i2.1635

Ramírez-Iñiguez, A. (2017). La educación con sentido comunitario: reflexiones en torno a la formación del profesorado. [Community-based education: reflections on teacher education]. Educación, 26(51), 79-94. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.201702.004

Sánchez, A., De-Haro-Rodríguez, R, & Azorín-Abellán, C. (2018). Redes De Apoyo Y Colaboración Para La Mejora De La Educación Inclusiva. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(2); 1-21

Sánchez, P. A., Rodríguez, R. D., & Abellán, C. M. (2018). Redes de apoyo y colaboración para la mejora de la educación inclusiva. [Support and Collaboration Networks for Improving Inclusive Education]. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(2); 30-49

Stoll, L., Bolam, R., Mcmahon, A., Wallace, M., & Thomas, S. (2006). Professional Learning Communities: A Review of the Literature. Educ Change 7, 221–258. https://doi.org/10.1007/s10833-006-0001-8

Vaillant, D. (2016). Trabajo colaborativo y nuevos escenarios para el desarrollo profesional docente [Collaborative work and new scenarios for teacher professional development]. Revista Docencia, 5-13.

Published

2020-12-01

How to Cite

Cabrera-Padrón, A. D., García-Herrera, D. G., Erazo-Álvarez, J. C., & Narváez-Zurita, C. I. (2020). Support networks through the 3Cs trilogy to strengthen the teaching-learning process. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(5), 300–325. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i5.1045

Issue

Section

De Investigación