Challenges of education: Perspectives from educational students and fathers
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v5i5.1035Keywords:
Information technology (ict), electronic learning, alternative education, self-instruction, digital heritage.Abstract
The objective of the study was to analyze the application of ICT by educational actors in times of pandemic, as a learning strategy to promote quality education. Methodologically descriptive with a non-experimental design. The population was 98 students of various grades such as 4th, 6th, 7th and 8th of basic belonging to the Luis Cordero Educational Unit, located in the center of the city of Azogues in the Province of Cañar-Ecuador. Technology in times of pandemic is the fundamental resource necessary to generate continuity in the educational process, due to the transformation that the educational system had to undertake. ICTs contribute to autonomous learning in students, turning them into researchers and generators of knowledge according to their tastes and needs, and their digital culture is very useful.
Downloads
References
Agray-Vargas, N., & Baralo-Ottonello, M. (2020). Enseñanza virtual de ELE: del estudio empírico a la aplicación didáctica [Virtual ELE Teaching: from Empirical Study to Didactic Application]. Revista Nebrija De Lingüística Aplicada a La Enseñanza De Lenguas, 14(28), 92-112. https://doi.org/10.26378/rnlael1428395
Alvira-Martín, F. (2011). La encuesta: una perspectiva general metodológica [The survey: a methodological overview]. CIS Cuadernos Metodológicos, 35(2), 10-66. https://n9.cl/s2rs5
Berástegui Pedro-Viejo, A. (2020). La educación especial en tiempos de la COVID-19: Sostener el aprendizaje de un hijo con discapacidad intelectual durante el confinamiento [Special education in times of COVID-19: Sustaining the learning of a child with an intellectual disability during confinement]. Padres Y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (382), 19-24. https://doi.org/10.14422/pym.i382.y2020.003
Brítez, M. (2020). La educación ante el avance del COVID-19 en Paraguay. Comparativo con países de la Triple Frontera [Education in the face of the advance of COVID-19 in Paraguay. Comparison with countries of the Triple Frontier]. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.22
Cáceres-Piñaloza, K. (2020). Educación virtual: Creando espacios afectivos, de convivencia y aprendizaje en tiempos de COVID-19.Virtual education [Creating affective, coexistence and learning spaces in times of COVID-19]. CienciAmérica, 9(2), 38-44.
Callis-Poll, Y., Basto Rizo , M. Á., & Alba Castellanos, O. (2020). La cultura tecnológica: vía y acción hacia técnicos emprendedores [Technological culture: path and action towards enterprising technicians]. Roca. Revista Científico - Educacional De La Provincia Granma, 16, 676-689.
Experimento - Red STEM Latinoamérica. (2020). Desafíos y oportunidades para la educación virtual en tiempos de cuarentena [Challenges and opportunities for virtual education in times of quarantine]. Siemens Stiftung. Recuperado de https://n9.cl/20zw
Giannini, S. (2020). COVID-19 y educación superior de los efectos inmediatos al dia despúes, [COVID-19 and higher education of the inmediate effects the day after]. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 11(17); 1-57.
Guerra, P. (2020). The Use of virtual environments in the teaching-learning process of a second language: case study Fiscal Educational Institution Amazonas. Quito-Ecuador: EC: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. Recuperado de http://hdl.handle.net/10644/7215
Hidalgo-Navarrete, J., & Aliaga-Zegarra, S. E. (2020). Análisis de las estrategias didácticas para el diseño, selección, producción, utilización y validación de recursos educativos audiovisuales interactivos en una institución educativa. estudio inicial [Analysis of the teaching strategies for the design, selection, production, utilization and validation of interactive audiovisual educational resources in an educational institution]. Revista Electrónica De Investigación Y Docencia (REID), (23), 79-98. https://doi.org/10.17561/10.17561/reid.n23.5
LLau, J. V., Ferrandis, R., Sierra, P., Hidalgo , F., Cassinello, C., & Gómez-Luque, A. (2020). Proposal for recommendations for the management of anticoagulant and antiplatelet drugs in critically ill patients due to COVID-19 infection. Sedar; Sociedad Española de Anestesiología, Reanimación y Terapéutica del Dolor, 12. Recuperado de https://n9.cl/swlbx
Ministerio de Educación [MINEDUC]. (2020). Monserrat Creamer participó en el Foro Educación, investigación y COVID: 18 retos para reinventarnos. [Monserrat Creamer participated in the Education, research and COVID Forum: 18 challenges to reinvent ourselves]. Quito. Obtenido de https://n9.cl/kxrd2
Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2020). El Director General de la OMS llama al G20 a luchar, unirse e innovar contra la COVID-19. [Director-General calls on G20 to fight, unite and innovate against COVID-19]. Recuperado de https://n9.cl/c1gyb
Organización Panamericana de la Salud [OPS]. (2020). WHO characterizes COVID-19 as a pandemic. [OMS afirma que COVID-19 é agora caracterizada como pandemia]. Recuperado de https://n9.cl/810c7
Palacios, M., Santos, E., Velázquez Cervantes, M., & León Juárez, M. (2020). COVID-19, una emergencia de salud pública mundial. [COVID-19, a worldwide public health emergency]. Revista Clínica Española, online 20, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.rce.2020.03.001
Peinado-Camacho, J. (2020). Teachers’ Experiences About the Autonomous Learning in Distance Learning Students and the Use of Digital ResourcesExperiencias del profesorado acerca del aprendizaje autónomo en estudiantes de modalidad a distancia y el uso de recursos digitales. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 10(20). https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.645
Pérez-Gómez, Á. (2019). Ser docente en tiempos de incertidumbre y perplejidad [Being a teacher in times of uncertainty and perplexity]. Márgenes Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 3-17. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6497
Salvatierra, D. (2020). Bienvenidos a la Sociedad del COVID: miedos, otredad y besos.Una radiografía social de la nueva convivencia. [Welcome to the COVID Society: fears, otherness and kisses: a social x-ray of the new coexistence]. Recuperado de https://n9.cl/w226d
Solé, J. (2020). El cambio educativo ante la innovación tecnológica, la pedagogía de las competencias y el discurso de la educación emocional. Una mirada crítica [The educational change in the face of technological innovation, the pedagogy of competences and the discourse. Teoría de la educación Revista interuniversitaria, 32(1), 101-121. https://doi.org/10.14201/teri.20945
Sucerquia-Vega, E., Londoño Cano, R. A., Jaramillo López, C. M., & De Carvallo Borba, M. (2016). La educación a distancia virtual: desarrollo y características en cursos de matemáticas. [Virtual Distance education: development and characteristics in mathematics courses]. Revista virtual Universidad Católica del Norte, 48, 33-55.
Tórres, E. (2020). El pensamiento crítico infantil latinoamericano ante la pandemia [Latin American children's critical thinkingin the face of the pandemic]. CLACSO Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Recuperado de https://n9.cl/fr1u
Valero Cedeño, N., Vélez Cuenca, M., Duran Mojica, Á., & Torres Portillo , M. (2020). Afrontamiento del COVID-19: estrés, miedo, ansiedad y depresión. [Coping with COVID-19: stress, fear, anxiety and depression]. Enfermería Investiga, 5(3), 63-70.
Zúñiga , O., Osorio, J., Cuero , R., & Peña, J. (2011). Evaluation of technologies for the recovery of soils degraded by salinity. Revista Facultad Nacional de Agronomía Medellín, 64(1), 5769-5779.
Zúñiga-Reyes, J. F. (2019). Digital competences in teachers of an educational institution, San Camilo. [Competencias digitales en docentes de una institución educativa, San Camilo]. Piura, Perú: UVC Repositorio Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/43169
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






