Teaching perspectives in innovation and virtual educational environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v5i5.1032

Keywords:

Educational innovations, educational technology, higher education, teachers.

Abstract

The objective was to analyze the perspectives and innovation of teachers in virtual environments in order to propose a teaching, through the use of virtual classes and describe the changes as a result of the implementation of ICT. Methodologically descriptive with a non-experimental cross-sectional design. The study population consisted of 16 teachers and 225 students. The value of Bilateral Sig. For Pearson's Chi square is less than 0.05, showing that it is an affirmative hypothesis (H1), since there is a positive relationship between the use of technology by teachers. creation of learning spaces based on current pedagogical tools, including practices with these technologies, innovation in pedagogical practices, offers a clear vision of the predisposition of teachers to new training sessions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, B. O., Velázquez, R. M., & Aguiar, J. L. (2019). Innovación docente y empleo de las TIC en la Educación Superiorn. [Teaching innovation and use of ICT in Higher Educationn]. Revista ESPACIOS, 40(02), 9.

Aguirre-Gamboa, P. (2018). Las TIC en la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje en el área Comunicación Organizacional: licenciatura en Ciencias de la Comunicación. [ICT process management e-a, organizational communication area of the degree course in science communication]. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 764-788. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.368

Alexander, B., Ashford-Rowe, K., Barajas-Murphy, N., Dobbin, G., Knott, J., McCormack, M., Pomerantz, J., Seilhamer, R., & Weber, N. (2019). Educause Horizon report: 2019 Higher Education edition. [Informe Educause Horizon: edición de Educación Superior 2019]. https://www.n9.kz/dvbz

Arias-Correa, A. (2014). Blanchard-Jiménez, M. (Coord.) (2014). Transformando la sociedad desde las aulas: metodología del aprendizaje por Proyectos para la Innovación educativa en El Salvador. [Transforming society from the classroom: Project-based learning methodology for educational Innovation in El Salvador]. Madrid: Narcea de Ediciones. 229 págs. ISBN: 978-84-277-2018. Revista De Investigación En Educación, 12(2), 274-276.

Cabero, J., & Barroso, J. (2016). ICT teacher training: A view of the TPACK model. [Formación del profesorado en TIC: una visión del modelo TPACK]. Culture and Education, 28(3), 633-663. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1203526

Cantón-Mayo, I. (2018). Recensión bibliográfica de: Wood, P. y Smith, J. (2018). Investigar en educación. Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de Investigación., 132 pp. (Autora de la recensión: Isabel Cantón Mayo). Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 32(1),153-154.

Cedeño-Romero, E. L., & Murillo-Moreira, J. A. (2020). Entornos virtuales de aprendizaje y su rol innovador en el proceso de enseñanza. [Virtual learning environments and their innovative role in the teaching process]. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(1), 119-127.

De-Pablos, J. M., Colás-Bravo, P. S., & González, M. T. (2011). Bienestar Docente e Innovación con Tecnologías de la Información y la Comunicación. [[Teacher Well-being and Innovation with Information and Communication Technologies].]. Revista De Investigación Educativa, 29(1), 59-81.

Durall-Gazulla, E., Gros Salvat, B., Maina, M. F., Johnson, L., & Adams, S. (2012). Perspectivas tecnológicas: Educación superior en Iberoamérica 2012-2017. [Technological perspectives: higher education in Latin America 2012-2017]. The New Media Consortium. http://hdl.handle.net/10609/17021

García-Sánchez, M. del R., Reyes-Añorve, J., & Godínez-Alarcón, G. (2018). Las Tic en la educación superior, innovaciones y retos. [The ICT in higher education, innovations and challenges]. RICSH Revista Iberoamericana De Las Ciencias Sociales Y Humanísticas, 6(12), 299 - 316. https://doi.org/10.23913/ricsh.v6i12.135

Jimoyiannis, A. (2010). Developing a Technological Pedagogical Content Knowledge Framework for Science Education: Implications of a Teacher Trainers’ Preparation Program. 597-607. https://doi.org/10.28945/1277

Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1).

Koehler, M. J., Shin, T. S., & Mishra, P. (2012). How Do We Measure TPACK? Let Me Count the Ways. In Ronau, R. N., Rakes, C. R., & Niess, M. L. (Ed.), Educational Technology, Teacher Knowledge, and Classroom Impact: A Research Handbook on Frameworks and Approaches (pp. 16-31). IGI Global. http://doi:10.4018/978-1-60960-750-0.ch002

Laurillard, D. (2018) Teaching as a Design Science: Teachers Building, Testing, and Sharing Pedagogic Ideas. In: Voogt J., Knezek G., Christensen R., Lai KW. (eds) Second Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Springer International Handbooks of Education. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-71054-9_108

Martínez-Palmera, O, Combita-Niño, H, & De-La-Hoz-Franco, E. (2018). Mediación de los Objetos Virtuales de Aprendizaje en el Desarrollo de Competencias Matemáticas en Estudiantes de Ingeniería. [Mediation of Virtual Learning Objects in the Development of Mathematical Competences in Engineering Students]. Formación universitaria, 11(6), 63-74. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000600063

Monge-López, C., Alcoforado, J. L. M., Montalvo Saborido, D., & Torrego-Seijo, J. C. (2017). Bienestar docente, innovación y TIC en Portugal: adaptación de un cuestionario. [Teacher well-being, innovation and ICT in Portugal: adaptation of a questionnaire]. Innovación Educativa, (27), 133-150. https://doi.org/10.15304/ie.27.3840

Ruikar, K & Demian, P. (2013): Podcasting to engage industry in project-based learning. Loughborough University. Journal contribution. https://hdl.handle.net/2134/13982

Sabulsky, G. (2019). Analíticas de Aprendizaje para mejorar el aprendizaje y la comunicación a través de entornos virtuales. [Learning Analytics to improve learning and communication through virtual environments]. Revista Iberoamericana de Educación, 80(1), 13-30. https://doi.org/10.35362/rie8013340

Said-Hung, E, Valencia-Cobos, J, & González-Prieto, E. (2017). La promoción de experiencias de innovación educativa en TIC en los centros escolares: Caso región Caribe colombiana. [The promotion of educational innovation of ICT in schools. The case of the Caribbean region of Colombia]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(1), 457-473. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000100026

Salinas, J. (2012). La investigación ante los desafíos de los escenarios de aprendizaje futuros. [Research facing the challenges of future learning scenarios]. RED. Revista de Educación a Distancia. Número 32, 1-23.

Shulman, L.S. y G. Sykes (1986). A national board for teaching? In search of bold standard. Paper commissioned for the task force on teaching as a profession. Carnegie Forum on Education and the Economy, marzo.

Vilanova, G. E. (2018). Innovación en Procesos de Enseñanza Aprendizaje en Entornos Virtuales. [Innovation in Teaching-Learning Processes in Virtual Environments]. SISTEMAS, CIBERNÉTICA E INFORMÁTICA, 15(2), 71-75.

Published

2020-12-01

How to Cite

Sánchez-Pinto, A.- del-P., García-Herrera, D. G., Ochoa-Encalada, S. C., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Teaching perspectives in innovation and virtual educational environments. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(5), 27–49. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i5.1032

Issue

Section

De Investigación