Eco-efficiency education: Impact of integrated environmental projects in a Peruvian public educational institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4532

Keywords:

Eco-efficiency, sustainability, natural resources, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The purpose of this research was to evaluate the effect of integrated environmental education projects on eco-efficiency education in a public educational institution in Trujillo 2024. The research was applied, with a non-experimental causal correlational cross-sectional design. The population was 1370 students and the sample was 234, which was obtained by stratified random probability sampling. The data collected were processed by means of descriptive statistics, using the statistical program SPSS. v25. The results obtained showed that integrated environmental education projects are effective when the entire community is involved in a critical and reflective manner; therefore, it was concluded that there is a highly significant positive effect of such projects on eco-efficiency education, denoting the R2 Nagelkerke with 25.1% and a significance of 0.000 < 0.01.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alva, W. (2019). Ecoeficiencia: Nueva estrategia para la educación ambiental en instituciones educativas. Investigación Valdizana, 13(2), 77-84. https://lc.cx/BPqipV

Briceño, C., Condori, Y., Atencio, C., Cavero, H., y Villar, C. (2022). Educación ambiental y manejo eficiente de los recursos de una institución educativa de San Juan de Lurigancho - Lima. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(26), 1932-1940. https://n9.cl/gp99p

Castro, A., y Leal, D. (2023). ¿Educación ambiental o educación para el desarrollo sostenible? El sentido ético de la educación ambiental. Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente, (11), 1-22. https://n9.cl/oheme

Costa, A., Mancini, S., Paes, M., Ugaya, C., de Medeiros, G., & de Souza, R. (2022). Social evaluation of municipal solid waste management systems from a life cycle perspective: a systematic literature review. Int J Life Cycle Assess, 27(2022), 719-739. https://n9.cl/dkjyts

Cruz, G., Meza, L., Lazo, T., y Quispe, J. (2023). Influencia de la educación ambiental en las prácticas ambientales de los estudiantes de educación básica regular. Revista Universidad y Sociedad, 15(2), 516-522. https://n9.cl/yd2qe

Cruz, Y., Pulido, E., y García, B. (2021). El tratamiento de la educación ambiental en la educación primaria. Mendive. Revista de Educación, 19(1), 257-271. https://n9.cl/vyb15

Ekins, P., & Zenghelis, D. (2021). The costs and benefits of environmental sustainability. Sustainability Science, 16, 949-965. https://n9.cl/iekis

Isea, J. (2009). La formación de la conciencia moral como camino para la búsqueda del sentido de la vida. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 10(3), 225-241. https://n9.cl/g57xqw

López, D., Minaya, J., y Malpartida, R. (2021). El biohuerto educativo y su contribución en la educación ambiental de instituciones educativas. VARONA, 72, 54-49. https://n9.cl/a3sqqr

Maciel, K., Fuentes, M., da Silva, C., Mendes, P., de Souza, E., & Corrêa, L. (2022). Mobile mandala garden as a tool of environmental education in an early childhood school in Southern Brazil. Journal of Cleaner Production, 331, 129913. https://n9.cl/58fqx

Ministerio de Educación. (2014). Manual para la elaboración de Proyectos Educativos Ambientales. (Plataforma del Estado Peruano). https://n9.cl/069ug

Ministerio del Ambiente. (2012). Ciudadanía ambiental-Guía de educación en ecoeficiencia. (Plataforma del Estado Peruano). https://n9.cl/zq68f

Salón, M., e Isea, J. (2019). El emprendimiento agroalimentario y políticas públicas en Venezuela. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 24-53. https://n9.cl/74af8

Szopik-Depczyńska, K., Cheba, K., Vikhasta, M., & Depczyński, R. (2021). New form of innovations related to the environment-a systematic review. Procedia Computer Science, 192, 5039-5049. https://n9.cl/wnvou

Onungwe, I., Hunt, D., & Jefferson, I. (2023). Transition and Implementation of Circular Economy in Municipal Solid Waste Management System in Nigeria: A Systematic Review of the Literature. Sustainability, 15(16), 12602. https://n9.cl/z9hz5

Organización de las Naciones Unidas – ONU. (2015). Objetivos de desarrollo sostenible. https://n9.cl/ybgd

Valdiviezo, W. (2019). Ecoeficiencia: Nueva estrategia para la educación ambiental en instituciones educativas. Investigación Valdizana, 13(2), 77-84, https://n9.cl/jkwmmu

Yangali, J., Vásquez, M., Huaita, D., y Baldeón, M. (2021). Comportamiento ecológico y cultura ambiental, fomentada mediante la educación virtual en estudiantes de Lima-Perú. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(1), 385-398. https://n9.cl/o48k3j

Published

2025-07-01

How to Cite

Melquiades-Cruz, M., Morales-Salazar , P. O., & Yache-Cuenca , E. J. (2025). Eco-efficiency education: Impact of integrated environmental projects in a Peruvian public educational institution. EPISTEME KOINONIA, 8(16), 77–99. https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4532

Issue

Section

De Investigación