Eco-efficiency education: Impact of integrated environmental projects in a Peruvian public educational institution
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4532Keywords:
Eco-efficiency, sustainability, natural resources, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The purpose of this research was to evaluate the effect of integrated environmental education projects on eco-efficiency education in a public educational institution in Trujillo 2024. The research was applied, with a non-experimental causal correlational cross-sectional design. The population was 1370 students and the sample was 234, which was obtained by stratified random probability sampling. The data collected were processed by means of descriptive statistics, using the statistical program SPSS. v25. The results obtained showed that integrated environmental education projects are effective when the entire community is involved in a critical and reflective manner; therefore, it was concluded that there is a highly significant positive effect of such projects on eco-efficiency education, denoting the R2 Nagelkerke with 25.1% and a significance of 0.000 < 0.01.
Downloads
References
Alva, W. (2019). Ecoeficiencia: Nueva estrategia para la educación ambiental en instituciones educativas. Investigación Valdizana, 13(2), 77-84. https://lc.cx/BPqipV
Briceño, C., Condori, Y., Atencio, C., Cavero, H., y Villar, C. (2022). Educación ambiental y manejo eficiente de los recursos de una institución educativa de San Juan de Lurigancho - Lima. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(26), 1932-1940. https://n9.cl/gp99p
Castro, A., y Leal, D. (2023). ¿Educación ambiental o educación para el desarrollo sostenible? El sentido ético de la educación ambiental. Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente, (11), 1-22. https://n9.cl/oheme
Costa, A., Mancini, S., Paes, M., Ugaya, C., de Medeiros, G., & de Souza, R. (2022). Social evaluation of municipal solid waste management systems from a life cycle perspective: a systematic literature review. Int J Life Cycle Assess, 27(2022), 719-739. https://n9.cl/dkjyts
Cruz, G., Meza, L., Lazo, T., y Quispe, J. (2023). Influencia de la educación ambiental en las prácticas ambientales de los estudiantes de educación básica regular. Revista Universidad y Sociedad, 15(2), 516-522. https://n9.cl/yd2qe
Cruz, Y., Pulido, E., y García, B. (2021). El tratamiento de la educación ambiental en la educación primaria. Mendive. Revista de Educación, 19(1), 257-271. https://n9.cl/vyb15
Ekins, P., & Zenghelis, D. (2021). The costs and benefits of environmental sustainability. Sustainability Science, 16, 949-965. https://n9.cl/iekis
Isea, J. (2009). La formación de la conciencia moral como camino para la búsqueda del sentido de la vida. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 10(3), 225-241. https://n9.cl/g57xqw
López, D., Minaya, J., y Malpartida, R. (2021). El biohuerto educativo y su contribución en la educación ambiental de instituciones educativas. VARONA, 72, 54-49. https://n9.cl/a3sqqr
Maciel, K., Fuentes, M., da Silva, C., Mendes, P., de Souza, E., & Corrêa, L. (2022). Mobile mandala garden as a tool of environmental education in an early childhood school in Southern Brazil. Journal of Cleaner Production, 331, 129913. https://n9.cl/58fqx
Ministerio de Educación. (2014). Manual para la elaboración de Proyectos Educativos Ambientales. (Plataforma del Estado Peruano). https://n9.cl/069ug
Ministerio del Ambiente. (2012). Ciudadanía ambiental-Guía de educación en ecoeficiencia. (Plataforma del Estado Peruano). https://n9.cl/zq68f
Salón, M., e Isea, J. (2019). El emprendimiento agroalimentario y políticas públicas en Venezuela. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 24-53. https://n9.cl/74af8
Szopik-Depczyńska, K., Cheba, K., Vikhasta, M., & Depczyński, R. (2021). New form of innovations related to the environment-a systematic review. Procedia Computer Science, 192, 5039-5049. https://n9.cl/wnvou
Onungwe, I., Hunt, D., & Jefferson, I. (2023). Transition and Implementation of Circular Economy in Municipal Solid Waste Management System in Nigeria: A Systematic Review of the Literature. Sustainability, 15(16), 12602. https://n9.cl/z9hz5
Organización de las Naciones Unidas – ONU. (2015). Objetivos de desarrollo sostenible. https://n9.cl/ybgd
Valdiviezo, W. (2019). Ecoeficiencia: Nueva estrategia para la educación ambiental en instituciones educativas. Investigación Valdizana, 13(2), 77-84, https://n9.cl/jkwmmu
Yangali, J., Vásquez, M., Huaita, D., y Baldeón, M. (2021). Comportamiento ecológico y cultura ambiental, fomentada mediante la educación virtual en estudiantes de Lima-Perú. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(1), 385-398. https://n9.cl/o48k3j
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Milagritos Melquiades-Cruz, Pedro Otoniel Morales-Salazar , Eduardo Javier Yache-Cuenca

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai