Teacher training and cultural appropriation: Towards a resignified model in transpositional learning contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4515

Keywords:

Cultural appropriation, learning processes, knowledge dialogue, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

Studies on cultural exchange and professional training have become increasingly common in the 21st century; an era marked by information overload. This research analyzes the redefinition of cultural appropriation as a dynamic element in the development of learning processes within the classroom. It seeks to answer the question: How does cultural appropriation become a tool for the training and development of learners in transpositive learning environments? This question serves as the foundation for a quantitative and descriptive research approach that reveals the reality of these academic practices within the context of UNIANDES University in Quevedo and the Insutec Educational Unit.The results highlight the development of a system of actions aimed at redefining cultural appropriation in order to improve students' academic learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, L., Cruz, M. & Oyala, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza–aprendizaje para la formación profesional. Luz, 19(2), 1-10. https://n9.cl/h7lti

Araya, J. (2014). El uso de la secuencia didáctica en la Educación Superior. Educación, 38(1), 69-84. https://n9.cl/81844g

Arzarello, F., Bartolini Bussi, M., Funghi, S., Manolino, C., Minisola, R. & Ramploud, A. (2023). Del Lesson Studies al Lesson Study italiano: un Proceso de Transposición Cultural. PARADIGMA, 44(2), 340-375. https://n9.cl/1fcfg

Batista, F. (2022). Apropiación cultural como injusticia epistémica. Sobre el problema de hablar por otros. Revista Filosofía UIS, 21(1), 65-81. https://n9.cl/c3l9a

Bonilla, H., Cabanzo, F., Delgado, T., Salamanca, J. & Soto, A. (2018). Apuntes sobre el debate académico en Colombia en el proceso de reconocimiento gubernamental de la creación como práctica de generación de nuevo conocimiento, desarrollo tecnológico e innovación. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escenicas, 13(1), 281-294. https://n9.cl/pqwhnc

Bonilla, M., Benavides, J., Espinoza, F. & Castillo, D. (2020). Estrategias metodológicas interactivas para la enseñanza y aprendizaje en la educación superior. Revista Científica UISRAEL, 7(3), 25-36. https://n9.cl/jeald

Carrascal, S., Ceballos, I. & Mejías, J. (2019). Retos de la educación como agente y paciente de los cambios socioculturales. Revista Prisma Social, (25), 424-438. https://n9.cl/bsh71

Chiroque, S. (2024). Uso de tecnologías de información para mejorar la calidad de atención en municipalidades: Un estudio bibliométrico. Revista Científica de Sistemas e Informática, 4(1), e624. https://n9.cl/r6rc6

Choquehuanca, A., Kuzimoto, K., Muñoz, J., Requena, D, Trejo, R., Vasquez, J., Zenozain, E., Marín, W. (2024). Emerging technologies in information systems project management. EAI Endorsed Scal Inf Syst [Internet], 11(4), 1-9. https://n9.cl/x5zh7

Isea, J., Álvarez, G., Molina, T. & Romero, A. (2025). Estrategias para el desarrollo de competencias en Educación Superior. Revista Conrado, 21(103), e4345. https://n9.cl/zjikp

Jiménez, C., Castellanos, O. & Villa, E. (2011). La gestión de tecnologías emergentes en el ámbito universitario. TecnoLógicas, (26), 145-163. https://n9.cl/1sas3

Labrador, J. (2023). Implicaciones éticas de la Inteligencia Artificial en las Ciencias de la Educación. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(16), 1-3. https://n9.cl/0g050

León, A., Garcia, O. & Rendón, D. (2018). Investigaciones sobre prácticas pedagógicas de maestros en formación de instituciones de educación superior. Espacios, 39(53), 115-130. https://n9.cl/pfrxo

Loubiés, L., Valdivieso, P. & Vásquez, C. (2020). Desafíos a la formación inicial docente en convivencia escolar. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(1), 223-239. https://n9.cl/b5joy

Méndez, C., Isea, J., Chuga, R. & Anamá, R. (2025). Efectos de la Inteligencia Artificial y la digitalización en la formación epistemológica de juristas contemporáneos. Revista Conrado, 21(103), e4467. https://n9.cl/y0qa3

Minna, M. & Juhani, T. (2019). Smart technologies and corporate sustainability: The mediation effect of corporate sustainability strategy. Computers in Industry,108, 178-185. https://n9.cl/5r7rv

Riffo, I. (2022). Imaginarios sociales, representaciones sociales y re-presentaciones discursivas. Cinta de moebio (74), 78-94. https://n9.cl/ombmo0

Published

2025-07-01

How to Cite

Ponce-Ruiz, D. V., & Jalón-Arias, E. J. (2025). Teacher training and cultural appropriation: Towards a resignified model in transpositional learning contexts. EPISTEME KOINONIA, 8(16), 4–21. https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4515

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)