Effectiveness of multimodal intervention in the optimization of executive functions in educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4427

Keywords:

Executive functions, neurotransmitters, nutrition, mindfulness, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The purpose of the research was to reflect on the multimodal intervention in the optimization of executive functions in adolescent students of educational institutions in Victor Larco, 2024. A qualitative approach with a reflexive action research design was used. Key informants were 5 adolescent students selected by convenience, with a focus on their specific experiences and contexts. Results showed significant improvements in working memory, cognitive flexibility, inhibitory control, planning, monitoring, decision making and problem solving. These improvements were attributed to the integration of components that promoted changes in eating habits, mindfulness practices and emotional self-regulation strategies. In addition, the techniques implemented encouraged the active participation of parents, reinforcing the results in the family environment. It was concluded that the multimodal intervention enhanced the integral development of the students by synergistically addressing the cognitive and emotional dimensions

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aedo, P., y Castro, A. (2021). Didáctica multimodal fundada en consiliencia científica para el desarrollo intelectual en la formación de profesores. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(43), 477-496. https://lc.cx/Twbx5Y

Andrades, K., Faúndez, C., Carreño, J., López, M., Sobarzo, F., Valderrama, C., Villar, N., Castillo, F., y Westphal, G. (2022). Relación entre actividad física, rendimiento académico y funciones ejecutivas en adolescentes: una revisión sistemática. Revista Ciencias de la Actividad Física, 23(2), 1-17. https://lc.cx/DWW545

Arán, V., y López, M. (2013). Las funciones ejecutivas en la clínica neuropsicológica infantil. Psicología desde el Caribe, 30(2), 380-415. https://n9.cl/tlg89

Bernal, F., Guzmán, C., Gamboa, M., Pizarro, N., Núñez, A., y Cañas, M. (2024). Efecto de la inhibición y la flexibilidad cognitiva en la comprensión lectora de escolares. Pensamiento educativo, 61(3), 1-12. https://lc.cx/msl5By

Bernal, F., Rodríguez, M., y Ortega, A. (2020). Estimulación de las funciones ejecutivas y su influencia en el rendimiento académico en escolares de primero básico. Interdisciplinaria, 37(1), 95-112. https://lc.cx/ti1Tou

Da Cunha, J., Nieto, L., Crespo, T., y López, R. (2019). La optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje una tarea de la dirección de las universidades. Conrado, 15(68), 308-314. https://lc.cx/a4B6Ff

Erazo, O. (2022). Programas para el mejoramiento de las funciones ejecutivas, en la niñez de contextos vulnerables. Revista Criminalidad, 64(2), 161-181. https://lc.cx/vs925B

Flores, C., Castillo, R., y Jiménez, L. (2020). Metacognition and executive functioning in Elementary School. Anales de Psicología, 32(2), 474-481. https://n9.cl/i438z

Fonseca, G., Rodríguez, L., y Parra, J. (2016). Relación entre funciones ejecutivas y rendimiento académico por asignaturas en escolares de 6 a 12 años. Revista Hacia la Promoción de la Salud, 21(2), 41-58. https://lc.cx/34LVqD

Maldonado, F., Solís, B., Brenis, A., y Cupe, W. (2021). La ética profesional del docente universitario en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 6(3), 166-181. https://lc.cx/iXKvVN

Muchiut, Á., Vaccaro, P., y Pietto, M. (2021). Inteligencia, funciones ejecutivas y rendimiento académico de adolescentes de 13 y 14 años de Resistencia (Chaco, Argentina). Interdisciplinaria, 38(3), 83-102. https://lc.cx/jtM6rj

Pérez, Z., Montes, I., Fonseca, K., y Pineda, A. (2022). Escuela Normal Superior de Fátima, ColombiaLas funciones ejecutivas del docente: camino para reconfigurar saberes y prácticas pedagógicas. Panorama, 16(31), 41-63. https://lc.cx/NSjzab

Ponce, M. (2023). Estimulación de funciones ejecutivas y su influencia en el rendimiento académico. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Supl. 2), 723-738. https://lc.cx/SueRnM

Ramos, G., y López, A. (2019). Formación ética del profesional y ética profesional del docente. Estudios pedagógicos (Valdivia), 45(3), 185-199. https://lc.cx/nR2RRk

Robles, D., y Ortiz, D. (2024). Funciones ejecutivas en el aprendizaje de estudiantes universitarios. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 36, 143-168. https://lc.cx/dTd7z5

Romero, M., Benavides, A., Fernández, M., y Pichardo, M. (2017). Intervención en funciones ejecutivas en educación infantil. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 253-261. https://lc.cx/1lgrqr

Small, G., Lee, J., Kaufman, A., Jalil, J., Siddarth, P., & Gurney, M. (2020). Brain health consequences of digital technology use. Dialogues in Clinical Neuroscience, 22(2), 179-187. https://n9.cl/08ml0

Torres, J., Folleco, J. A., y Sánchez, D. (2020). Análisis de las funciones ejecutivas y la proficiencia en niños escolarizados de 6º a 11º grado de la ciudad de Bogotá. Tesis Psicológica, 15(1), 50-73. https://lc.cx/PORyTa

Published

2025-01-15

How to Cite

Barrera-Correa, A. C., & Soriano-Paredes , E. A. (2025). Effectiveness of multimodal intervention in the optimization of executive functions in educational institutions. EPISTEME KOINONIA, 8(1), 250–274. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4427

Issue

Section

De Investigación