Influence of Maquiavelo in the educational management and the response in the bolivarian educational revolution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/racji.v4i7.394

Keywords:

Machiavelli, State, political power, Educational management.

Abstract

Machiavelli's man was described, praised by the philosophers and artists of the Renaissance: he was the man who "is given to have what he wants and be what he wants", who does not believe in astrological conceptions. The phenomenon of power, after the birth of new states and new social relations had changed, emerging organizations and radios of influence emerged. Machiavelli naked, values strength and power becoming his reasons for his modern state. The research work was developed in a documentary historical exploratory methodology, whose main theme is the characteristics that show Machiavelli's thinking and instrumental reason as factors of power and Eurocentric domain present in education and public management from colonization to the present day, evidencing the manipulation of man and the modern conception of politics as a calculating technique of dominance with the depredation of nature. The investigation resulted in: the instrumental reason of positivist origin in an omnipotent, efficient instrument, at the service of useful objectives with the defense to the supremacy granted to public management policy, legitimizes the means and instruments for its action can be developed to the interests of the State. Education with instrumental rationality is a form of domain integrated into a world system, with a Eurocentric hegemonic thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACOSTA, M. (2012). Metódica de la Planificación Comunal: un enfoque Socialista para el desarrollo comunitario. Fondo Editorial IPASME. Caracas. Venezuela.

AGENO, R. (2003). El sujeto del aprendizaje en la institución escolar. Appeal. México.

BACON, FRANCIS (1984) Novum Organum. Madrid, editorial Sarpe.

BORÓN, A. (2000), “Maquiavelo y el infierno de los filósofos” en Fortuna y virtud en la república democrática. Ensayos sobre Maquiavelo. Buenos Aires: CLACSO.

CASTRO-GÓMEZ, S. (2005) La hybris del punto cero. Ciencia, raza e ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Bogotá: Universidad Javeriana.

CORTÉS RODAS, FRANCISCO (2001), La política y la violencia en el pensamiento de Maquiavelo. En Estudios Políticos, Colombia, No. 19.

DE SOUZA SILVA, JOSÉ. (2011) Hacia el día después del desarrollo. Paraíba; Brasil

DE SOUZA SILVA, J. (2015). Aprender inventando desde “lo local” o perecer imitando desde “lo global”. Bogotá, Editorial La Oveja Negra.

DELGADO E. y ESCOBAR A. (2007). 1ra edición Fundación Editorial el perro y la Rana. Caracas. Venezuela.

HERNÁNDEZ, FERNÁNDEZ Y BAPTISTA (2015). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.

FERNÁNDEZ MANZANO, J. (2015) La filosofía política de Maquiavelo. Disponible en:https://eprints.ucm.es/37725/1/La%20Filosofi%CC%81a%20politica%20segu%CC%81n%20Maquiavelo.%20Gui%CC%81a%20de%20estudios%20para%20estudiantes%20de%20Grado%20en%20Filosofi%CC%81a.pdf. ISBN 978-84-608-4305-4. Consultado febrero 12 del 2019.

FREIRE, P (1973). La educación como práctica de la libertad. Editorial siglo XXI. Fundayacucho. Temas de Historia de la Educación en Venezuela.

FREUND, J. (1968), La esencia de lo político. Madrid: Nacional.

GARCIA, et. (2016): Aportes de la nueva ciencia al pensamiento científico en el área gerencial. KOINONIA. Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Educación, Turismo, Ciencias Sociales y Económica, Ciencias del Agro y Mar y Ciencias Exactas y aplicadas. Año I. Vol I. N°1. Ene – Julio, 2016. . FUNDACIÓN KOINONIA (F.K). Santa Ana de Coro, Venezuela.

GUANIPA, et al., 2019. Educación para la ciudadanía y la democracia: El equilibrio del poder. En revista Iustitia Socialis. Revista Arbitrada de Ciencias Jurídicas. Año IV. Vol. IV. N°6. Enero – junio 2019. FUNDACIÓN KOINONIA (F.K). Santa Ana de Coro, Venezuela.

HORKHEIMER, MAX: (1973). Crítica de la razón instrumental. Buenos Aires, Editorial Sur.

LEVINAS, M. (1998). Conflictos del conocimiento y dilemas de la educación. Ed.. Alque.

MARX K.(1885). Elementos Fundamentales para la Critica de la Economía Política (Grundrisse), I-III. Siglo XXI. Tomo I, Vol. I, p. 99.

MAQUIAVELO, N. (1883). Lettere familiari. Florencia. Alvasi.

POULANTZAS, N. (1978). Poder Político y Clases Sociales en la Sociedad Capitalista, siglo XXI editors, 17ª ed., 471 pp. Madrid.

REPUBLICA BOLIVARIANA DE VENEZUELA. LEY ORGÁNICA DE EDUCACION (2009) Gaceta Oficial No 6.011 Extraordinario, 21 de diciembre de 2009.

RUIZ MEDINA, M. (2012) Políticas públicas en salud y su impacto en el seguro popular en Culiacán, Sinaloa, México. Disponible en http://www.eumed.net/tesis-doctorales/2012/mirm/indice.htm . Consultado Febrero 15 del 2019

WALSH, K. (2007). (Re) pensamiento crítico y (de)colonialidad. Texto digital: http://www.ram-wan.net.

Published

2019-07-01

How to Cite

Diaz Araujo, Y. (2019). Influence of Maquiavelo in the educational management and the response in the bolivarian educational revolution. IUSTITIA SOCIALIS, 4(7), 182–200. https://doi.org/10.35381/racji.v4i7.394