Meritocracy and its effect on higher education
DOI:
https://doi.org/10.35381/racji.v7i2.2387Keywords:
Education, student, university, equal opportunities. (UNESCO Thesaurus).Abstract
This research work aims to show how meritocracy violates the right to access to higher education based on the principle of equal opportunities. The research is descriptive with bibliographic and documentary analysis of existing literature, based on theoretical and legal arguments, which show this problem. This allowed to show how the implementation of the National Leveling and Admission System based on meritocracy and based on the principle of equal opportunities violates the right of access to higher education, since it is seen from the premise that every student is capable of getting into the university if he/she proposes it, without taking into account the environment and the conditions in which the student develops, thus giving greater opportunities to the so-called "privileged".
Downloads
References
Asamblea Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador. [Constitution of the Republic of Ecuador] Montecristi, Ecuador. Recuperado de: https://n9.cl/hd0q
Asamblea Nacional. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. [Organic Law of Higher Education]. Registro Oficial Suplemento Núm. 298. Recuperado de: https://n9.cl/xcmun
Atria, J. (2021). Los dilemas de la meritocracia. entrevista con françois Dubet1. [The dilemmas of meritocracy. interview with françois Dubet1]. Revista Mexicana de Sociología Vol.83, Núm. 2, pp. 475-494 https://n9.cl/lzmtp
Castillo, J., Torres, Q., Artria, J., & Maldonado, L. (2019). Meritocracia y desigualdad económica: Percepciones, preferencias e implicancias. [Meritocracy and economic inequality: Perceptions, preferences and implications]. Revista Internacional de Sociología RIS, Vol.77, Núm.1. Recuperado de: https://n9.cl/8fokg
Moreno Yánez, K. (2013). Efectos de la meritocracia en el acceso a la educación universitaria ecuatoriana. [Effects of meritocracy on access to Ecuadorian university education]. Revista Ecuador Debate, Núm. 090, pp. 103-126. Recuperado de: https://n9.cl/esnhg
Muñoz, W. (2008). Cuando el mérito acentúa la desigualdad. [When merit accentuates inequality]. Revista Enfoques: Ciencia Política y Administración Pública, Vol.6, Núm. 9, pp. 247-261. Recuperado de: https://n9.cl/70yx4
Ochoa, M., & Orbeta, C. (2017). Discursos sobre clase social y meritocracia de escolares vulnerables en Chile. [Discourses on social class and meritocracy of vulnerable students in Chile]. Revista Artigos Cadernos de Pesquisa, Vol.47, Núm. 164,pp. 496-518. Recuperado de: https://n9.cl/t8dym
Rujas, J. (2022). Meritocracia y educación: más allá de la igualdad de oportunidades. [Meritocracy and education: beyond equal opportunity]. Revista Con-ciencia social: Segunda Época. Vol.5, pp.207-218. Recuperado de: https://n9.cl/xnlvj
Soroujon, G. (2021). Las trampas de la meritocracia: Un recorrido por los problemas más significativos que esconde el merecimiento. [The traps of meritocracy. A tour of the most significant problems that hide the merit]. Revista de Estudios Políticos Vol.191, pp.59-80. Recuperado de: https://n9.cl/d4gfg
Torres, M., & Andrada, M. (2013). Herencia social y logros educativos en Argentina. ¿Meritocracia o herencia social? [Social background and educational achievement in Argentina. Meritocracy or social background?] Revista Complutense De Educación, Vol.24 Núm.2, pp.421-442. Recuperado de: https://n9.cl/e04lp
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/Iustitia_Socialis/oai








