Role of the nurse in education for self-care in patients with type II diabetes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/s.v.v4i7.661

Keywords:

Role of nursing, education, self-care, type II diabetes.

Abstract

They are nursing professionals, experts in individual, family and group care strategies and the most qualified professionals in terms of having specific tools on persuasive methodology, educational and participatory and therefore, to raise and direct self-care strategies in patients with type II diabetes. From this article, the role of the nursing professional in self-care education was characterized through a documentary methodology and a bibliographic design. The body of the research consisted of theoretical aspects related to the role of nursing in self-care education.  The results of the hermeneutic analysis made it possible to deduce that nursing staff should maintain a care system based on a participatory model, in which patients express their views on their disease and decide on alternatives available to follow.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávila Alpirez, H. y Cols. Intervención de Enfermería en el Autocuidado con apoyo educativo en personas con diabetes mellitus tipo 2.(2006). Revista Cultura de Cuidados de Enfermería. 2º semestre. Año X nº 20 pp. 141-146

Canalis, B.; García, M.; González, M.; Gorrindo, C; Jordar, G.; Martin, S. y Robles, N. (2000). La diabetes en atención primaria. Enfermería Clínica, V. 10 N° 2:80-83.

Delgado Hito P, Blasco Alfonso M, Torrens Ros R, Mirabete Rodríguez I, Sola Prado H. (2001). Modificando la práctica enfermera a través de la reflexión: una investigación-acción participativa. Enferme Intensiva. Jul-sep.; 12(3): 110- 126.

García, A. (2002). Introducción a la metodología de la investigación.

Científica. México: Plaza y Valdés.

González García, Ginés, "Apertura". En: Torres Rubén (org.). (2001). Atención Primaria de la Salud. Buenos Aires, Ediciones. I Salud Nº 3. Pág. 5

Hernandez , R., Fernández, C., & Bautista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: Mcgraw-hill/Interamericana Editores. S.A. DE C.V.

Islas, S.; Revilla, M. (2013). Diabetes mellitus: actualizaciones. Editorial Alfil. México D. F.

Marriner Tomey, Ann (2009). Gestion y dirección de enfermería (8ª ED.). España. Editorial Evolve.

O.M.S. (2009). Oficina Regional para Europa.

Orem, D. E. (2001). Nursing: Concepts of practice (6th ed.). St. Louis: Mosby.

Otero A, Francisco M. (2003). Epidemiología de la enfermedad renal crónica en España. Revista Nefrológica; V 23: 6-8.

Published

2020-01-20

How to Cite

Cedeño-Holguin, D. M., Macias-Alvia, A. M., Batista-Ramírez, R., & Mejía-Valdez, Y. (2020). Role of the nurse in education for self-care in patients with type II diabetes. Revista Arbitrada Interdisciplinaria De Ciencias De La Salud. Salud Y Vida, 4(7), 118–128. https://doi.org/10.35381/s.v.v4i7.661

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)