Clinical simulation as a pedagogical tool in the learning of practical nursing skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/s.v.v8i16.4241

Keywords:

Nursing, simulation exercise, teaching, (Source: DeCS)

Abstract

Objective: To analyze clinical simulation as a pedagogical tool in the learning of practical skills in nursing. Method: It was carried out using a quantitative, descriptive paradigm. In addition, it was developed through a systematic review of the literature, following the guidelines of the PRISMA method. The selected information was examined through the content analysis technique, bringing together theoretical aspects on the topic addressed. Results: Educational simulations have proven to be useful in a variety of fields and areas of health sciences.  Conclusion: Clinical simulation has established itself as an essential pedagogical tool for nursing education. The education of healthcare professionals depends on its ability to enhance competency acquisition, develop soft skills and create a safe learning environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Orjuela DV, Osses, MH. Percepción de la simulación clínica como estrategia de enseñanza para el desarrollo de competencias transversales en terapia ocupacional. [Perception of clinical simulation as a teaching strategy for the development of transversal competences in occupational therapy]. Cad Bras Ter Ocup. 2021;29:e2910. https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAO2199

Escandell Ricoa F, Pérez Fernández L. Simulación de realidad virtual en la formación de los estudiantes de Enfermería: una revisión sistemática. [Virtual reality simulation in the training of nursing students: a systematic review]. Edu. Med. 2023;25:1-9. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.100866

Moreno Mojica C, Barragán Becerra J. La práctica pedagógica del docente de enfermería: del conductismo al constructivismo. [The pedagogical practice of the nursing teacher: from behaviourism to constructivism]. Prax. & Sab. 2020;11(26): e10255. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n26.2020.10255

Amaro-López L, Hernández-González PL, Hernández-Blas A, Hernández-Arzola LI. La simulación clínica en la adquisición de conocimientos en estudiantes de la Licenciatura de Enfermería. [Clinical simulation in the acquisition of knowledge in undergraduate nursing students]. Enferm. univ. 2019;16(4):402-413. https://n9.cl/u5clx

Aballay Cabrera TA, Silveira Kempfer S. Clinical simulation in nursing teaching: student experience in chile. Texto contexto – enferm. 2020;29(spe):e20190295. https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2019-0295

Opazo Morales E, Rojo E, Maestre J. Modalidades de formación de instructores en simulación clínica: el papel de una estancia o pasantía. [Modalities of training of trainers in clinical simulation: the role of an internship]. Educ. Med. 2017;18(1):22-29. http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2016.07.008

Reyes Martínez M, Mansilla Sepúlveda J, Muñoz Gámbaro G, Robles Jélvez M. Significados construidos de las prácticas en simulación clínica por estudiantes de enfermería. Enfermería (Montevideo). [Constructed meanings of clinical simulation practices by nursing students. Nursing (Montevideo)]. 2020;9(2):243-254. https://n9.cl/wi3c5

Palella Stracuzzi S. Martins Pestana F. Metodología de la investigación cuantitativa. [Quantitative research methodology]. Caracas, Venezuela: Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Libertador; 2012. https://n9.cl/oqb699

Bernal Torres CA. Metodología de la investigación. [Research methodology]. México: Pearson Educación; 2006. https://n9.cl/8txy

Meneses Castaño C, Jiménez Becerra I, Penagos Gómez P. Simulación clínica mediada por tecnología: un escenario didáctico a partir de recursos para la formación de los profesionales en rehabilitación. [Technology-mediated clinical simulation: a didactic scenario didactic scenario based on resources for the training of rehabilitation professionals.in rehabilitation]. Edu. Med. 2023;24:12-12. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.100810

Pastuña-Doicela R, Segovia-Hernandez R, Alvarado-Alvarado A, Núñez-Garces A. Simulación clínica virtual en enfermería en tiempos de pandemia: Percepción de estudiantes. [Virtual clinical simulation in nursing in times of pandemic: Students' perceptions]. Invest. educ. méd. 2023;12(48):52-63. https://n9.cl/285oa

Michel Cía J, Moreno Gálvez X, Herrera-Aliaga E, Sánchez C, Vargas Vilela M. Valoración de estudiantes de enfermería sobre la simulación clínica en tres universidades latinoamericanas. [Nursing students' evaluation of clinical simulation in three Latin American universities]. Rev Cubana Enfermer. 2023;39. https://n9.cl/gce2g

Altamirano-Droguett J. Clinical simulation: a contribution to teaching and learning in the Obstetrics area. Rev. Electr. Educare. 2019;23(2):1-21. https://n9.cl/s02yl

Illesca Pretty M, Novoa Moreno R, Cabezas González M, Hernández Díaz A, González Osorio L. Simulación Clínica: opinión de estudiantes de enfermería, Universidad Autónoma de Chile, Temuco. [Clinical Simulation: the opinion of nursing students, Universidad Autónoma de Chile, Temuco]. Enfer. (Montevideo). 2019;8(2):51-65. https://n9.cl/6dcrd

Niño Herrera CA, Vargas Molina NG, Barragán Becerra JA. Fortalecimiento de la simulación clínica como herramienta pedagógica en enfermería: experiencia de internado. [Strengthening clinical simulation as a pedagogical tool in nursing: internship experience]. Rev. Cuidar. 2015;6(1):970-5. https://n9.cl/7h6rc

Piña-Jiménez I, Amador-Aguilar R. La enseñanza de la enfermería con simuladores, consideraciones teórico-pedagógicas para perfilar un modelo didáctico. [Nursing education with simulators, theoretical and pedagogical considerations to outline a didactic model]. Enf. Univ. 2015;12(3):152-159. http://dx.doi.org/10.1016/j.reu.2015.04.007

Jiménez Barrera M, Rodríguez Díaz J, Cabrera Olvera J. Formación del docente de Enfermería en metodologías activas de aprendizajes: ¿Es necesario en los saberes? [Nursing teacher training in active learning methodologies: Is it necessary in knowledge?]. Rev haban cienc méd. 2021;20(3). https://n9.cl/44cbf

Tejada S, Ramírez EJ, Díaz RJ, Huyhua SC. Práctica pedagógica en la formación para el cuidado de enfermería. [Pedagogic practice in nursing care education]. Enferm. univ. 2019;16(1):41-51. https://n9.cl/xq7xr

Yugcha Andino GE, Cando Yaguar NR, Rivera Pulla MC, Vargas Pozo CE. Utilidad de las prácticas de simulación clínica en los estudiantes de enfermería. [Usefulness of clinical simulation practices in nursing students]. Reincisol. 2024;3(5):640-72. https://n9.cl/54s7x

Published

2024-07-01

How to Cite

Pinargote-Chancay, R.- del-R., Farfán Vélez, L. C., Reyes-Reyes, E. Y., & Pinargote García, C. P. (2024). Clinical simulation as a pedagogical tool in the learning of practical nursing skills. Revista Arbitrada Interdisciplinaria De Ciencias De La Salud. Salud Y Vida, 8(16), 166–177. https://doi.org/10.35381/s.v.v8i16.4241

Most read articles by the same author(s)