Clinical simulation as a pedagogical tool in the learning of practical nursing skills
DOI:
https://doi.org/10.35381/s.v.v8i16.4241Keywords:
Nursing, simulation exercise, teaching, (Source: DeCS)Abstract
Objective: To analyze clinical simulation as a pedagogical tool in the learning of practical skills in nursing. Method: It was carried out using a quantitative, descriptive paradigm. In addition, it was developed through a systematic review of the literature, following the guidelines of the PRISMA method. The selected information was examined through the content analysis technique, bringing together theoretical aspects on the topic addressed. Results: Educational simulations have proven to be useful in a variety of fields and areas of health sciences. Conclusion: Clinical simulation has established itself as an essential pedagogical tool for nursing education. The education of healthcare professionals depends on its ability to enhance competency acquisition, develop soft skills and create a safe learning environment.
Downloads
References
Orjuela DV, Osses, MH. Percepción de la simulación clínica como estrategia de enseñanza para el desarrollo de competencias transversales en terapia ocupacional. [Perception of clinical simulation as a teaching strategy for the development of transversal competences in occupational therapy]. Cad Bras Ter Ocup. 2021;29:e2910. https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAO2199
Escandell Ricoa F, Pérez Fernández L. Simulación de realidad virtual en la formación de los estudiantes de Enfermería: una revisión sistemática. [Virtual reality simulation in the training of nursing students: a systematic review]. Edu. Med. 2023;25:1-9. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.100866
Moreno Mojica C, Barragán Becerra J. La práctica pedagógica del docente de enfermería: del conductismo al constructivismo. [The pedagogical practice of the nursing teacher: from behaviourism to constructivism]. Prax. & Sab. 2020;11(26): e10255. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n26.2020.10255
Amaro-López L, Hernández-González PL, Hernández-Blas A, Hernández-Arzola LI. La simulación clínica en la adquisición de conocimientos en estudiantes de la Licenciatura de Enfermería. [Clinical simulation in the acquisition of knowledge in undergraduate nursing students]. Enferm. univ. 2019;16(4):402-413. https://n9.cl/u5clx
Aballay Cabrera TA, Silveira Kempfer S. Clinical simulation in nursing teaching: student experience in chile. Texto contexto – enferm. 2020;29(spe):e20190295. https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2019-0295
Opazo Morales E, Rojo E, Maestre J. Modalidades de formación de instructores en simulación clínica: el papel de una estancia o pasantía. [Modalities of training of trainers in clinical simulation: the role of an internship]. Educ. Med. 2017;18(1):22-29. http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2016.07.008
Reyes Martínez M, Mansilla Sepúlveda J, Muñoz Gámbaro G, Robles Jélvez M. Significados construidos de las prácticas en simulación clínica por estudiantes de enfermería. Enfermería (Montevideo). [Constructed meanings of clinical simulation practices by nursing students. Nursing (Montevideo)]. 2020;9(2):243-254. https://n9.cl/wi3c5
Palella Stracuzzi S. Martins Pestana F. Metodología de la investigación cuantitativa. [Quantitative research methodology]. Caracas, Venezuela: Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Libertador; 2012. https://n9.cl/oqb699
Bernal Torres CA. Metodología de la investigación. [Research methodology]. México: Pearson Educación; 2006. https://n9.cl/8txy
Meneses Castaño C, Jiménez Becerra I, Penagos Gómez P. Simulación clínica mediada por tecnología: un escenario didáctico a partir de recursos para la formación de los profesionales en rehabilitación. [Technology-mediated clinical simulation: a didactic scenario didactic scenario based on resources for the training of rehabilitation professionals.in rehabilitation]. Edu. Med. 2023;24:12-12. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.100810
Pastuña-Doicela R, Segovia-Hernandez R, Alvarado-Alvarado A, Núñez-Garces A. Simulación clínica virtual en enfermería en tiempos de pandemia: Percepción de estudiantes. [Virtual clinical simulation in nursing in times of pandemic: Students' perceptions]. Invest. educ. méd. 2023;12(48):52-63. https://n9.cl/285oa
Michel Cía J, Moreno Gálvez X, Herrera-Aliaga E, Sánchez C, Vargas Vilela M. Valoración de estudiantes de enfermería sobre la simulación clínica en tres universidades latinoamericanas. [Nursing students' evaluation of clinical simulation in three Latin American universities]. Rev Cubana Enfermer. 2023;39. https://n9.cl/gce2g
Altamirano-Droguett J. Clinical simulation: a contribution to teaching and learning in the Obstetrics area. Rev. Electr. Educare. 2019;23(2):1-21. https://n9.cl/s02yl
Illesca Pretty M, Novoa Moreno R, Cabezas González M, Hernández Díaz A, González Osorio L. Simulación Clínica: opinión de estudiantes de enfermería, Universidad Autónoma de Chile, Temuco. [Clinical Simulation: the opinion of nursing students, Universidad Autónoma de Chile, Temuco]. Enfer. (Montevideo). 2019;8(2):51-65. https://n9.cl/6dcrd
Niño Herrera CA, Vargas Molina NG, Barragán Becerra JA. Fortalecimiento de la simulación clínica como herramienta pedagógica en enfermería: experiencia de internado. [Strengthening clinical simulation as a pedagogical tool in nursing: internship experience]. Rev. Cuidar. 2015;6(1):970-5. https://n9.cl/7h6rc
Piña-Jiménez I, Amador-Aguilar R. La enseñanza de la enfermería con simuladores, consideraciones teórico-pedagógicas para perfilar un modelo didáctico. [Nursing education with simulators, theoretical and pedagogical considerations to outline a didactic model]. Enf. Univ. 2015;12(3):152-159. http://dx.doi.org/10.1016/j.reu.2015.04.007
Jiménez Barrera M, Rodríguez Díaz J, Cabrera Olvera J. Formación del docente de Enfermería en metodologías activas de aprendizajes: ¿Es necesario en los saberes? [Nursing teacher training in active learning methodologies: Is it necessary in knowledge?]. Rev haban cienc méd. 2021;20(3). https://n9.cl/44cbf
Tejada S, Ramírez EJ, Díaz RJ, Huyhua SC. Práctica pedagógica en la formación para el cuidado de enfermería. [Pedagogic practice in nursing care education]. Enferm. univ. 2019;16(1):41-51. https://n9.cl/xq7xr
Yugcha Andino GE, Cando Yaguar NR, Rivera Pulla MC, Vargas Pozo CE. Utilidad de las prácticas de simulación clínica en los estudiantes de enfermería. [Usefulness of clinical simulation practices in nursing students]. Reincisol. 2024;3(5):640-72. https://n9.cl/54s7x
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rosa-del-Rocío Pinargote-Chancay, Leonella Carolina Farfán Vélez, Estela Yadira Reyes-Reyes, Cecilia Pamela Pinargote García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/saludyvida/oai.



