The role of nursing in promoting healthy eating habits in school children
DOI:
https://doi.org/10.35381/s.v.v8i16.4196Keywords:
Nursing, child nutrition, feeding behaviour, (Source: DeCS)Abstract
Objective: To analyze the role of nursing in promoting healthy eating habits in school children. Method: It was based on the quantitative perspective using the documentary-bibliographic typology that helps to establish the analysis of the object of research. The material addressed consisted of refereed works. Results: The promotion of healthy eating habits in school children by nurses is essential for the holistic development of children and for the prevention of long-term diseases such as obesity. Conclusion: Nurses significantly help to improve children's health and well-being through education, family intervention and the creation of healthy environments, laying a solid foundation for a healthy future. In addition, their collaboration with school canteen staff ensures that the meals offered are nutritious and developmentally appropriate for children
Downloads
References
Romero Viamonte K, Sánchez Martínez B, Sandoval Torres M. Atención de enfermería aplicada al estado nutricional de los alumnos de una Unidad Educativa. [Nursing care applied to the nutritional status of pupils in an educational unit]. Rev Cubana Med Gen Integr. 2018;34(3):30-39. https://n9.cl/br3ny
Ávila-Alpirez H, Gutiérrez-Sánchez G, Martínez-Aguilar M, Ruíz-Cerino J, Guerra-Ordoñez J. Conducta y hábitos alimentarios en estudiantes escolares. [Eating behavior and eating habits in school students]. Horiz. sanitario. 2018;17(3):217-225. https://doi.org/10.19136/hs.a17n3.2113.
Gámez-Calvo L, Hernández-Beltrán V, Pimienta-Sánchez L, Delgado-Gil S, Gamonales J. Revisión sistemática de programas de intervención para promover hábitos saludables de actividad física y nutrición en escolares españoles. [Systematic review of intervention programs to promote healthy physical activity and nutrition habits in Spanish schoolchildren]. ALAN. 2022;72(4):294-305. https://doi.org/10.37527/2022.72.4.007.
González-Jiménez R, León-Larios F, Lomas-Campos M, Albar M. Factores socioculturales determinantes de los hábitos alimentarios de niños de una escuela-jardín en Perú: estudio cualitativo. [Socio-cultural determinants of the eating habits of children in a nursery school in Peru: a qualitative study]. Rev. perú. med. exp. salud pública. 2016;33(4):700-705. http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2016.334.2554
Reyes Narváez S, Contreras Contreras A, Oyola Canto M. Anemia y desnutrición infantil en zonas rurales: impacto de una intervención integral a nivel comunitario. [Child anemia and malnutrition in rural areas: impact of a comprehensive intervention at community level]. Rev. investig. Altoandin. 2019;21(3):205-214. http://dx.doi.org/10.18271/ria.2019.478
Sousa IC, Catrib AMF, Medeiros NT, Pereira da Silva Godinho CC, Carioca A-AF, Marinho Holanda GP, et al. Conocimientos de los estudiantes de salud sobre alimentación saludable y factores asociados al entorno universitario. [Health students' knowledge of healthy eating and factors associated with the university environment] Rev Perú Med Exp Salud Pública. 2022;39(4):425-33. https://n9.cl/hmsva
Ballonga Paretas C, López Toledo S, Echevarría Pérez P, Vidal Corrons Ó, Canals Sans J, Arija Val V. Estado nutricional de los escolares de una zona rural de extrema pobreza de Ccorca, Perú. Proyecto INCOS. [Nutritional status of schoolchildren in a rural area of extreme poverty in Ccorca, Peru. INCOS Project]. ALAN. 2017;67(1):23-31. https://n9.cl/us2lk
Abadeano Sanipatin C, Mosquera Guilcapi M, Coello Viñán J, Coello Viñán B. Alimentación saludable en preescolares: un tema de interés para la salud pública. [Healthy eating in preschoolers: an issue of public health concern]. Rev Eug Esp. 2019;13(1):72-87. https://doi.org/10.37135/ee.004.06.09
Garófalo M, Sifontes Yaritza C, Cuenca A. Educación nutricional, un desafío en la actualidad venezolana. [Nutritional education, a challenge in today's Venezuela]. An Venez Nutr. 2020;33(2):161-168. https://n9.cl/842ug
Hernández R, Fernández C, Baptista M. Metodología de la Investigación [Investigation Methodology] (5ta Ed.). México: McGraw-Hill, 2014. https://n9.cl/t6g8vh
Rodríguez A, Pérez AO. Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. [Scientific methods of inquiry and knowledge construction]. Rev. EAN. 2017;82:179-200. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647
Pool-Góngora R, Balam-Gómez M, Tuyub-Itza M. Planes de cuidados de enfermería: propuesta para padres con escolares que padecen sobrepeso u obesidad. [Nursing care plans: a proposal for parents with overweight or obese schoolchildren]. Sanus. 2023;8:e301. https://doi.org/10.36789/revsanus.vi1.301.
Gil K. Seguridad alimentaria, comedores escolares y COVID-19. Reflexiones sobre el rol del nutricionista. [Food safety, school canteens and COVID-19. Reflections on the role of the nutritionist]. An Venez Nutr. 2020;33(1):80-90. https://n9.cl/e0eqg
Herrera Molina A, Machado Herrera P, Tierra Tierra V, Coro Tierra E, Remache Ati K. El profesional de enfermería en la promoción de salud en el segundo nivel de atención. [The nursing professional in health promotion at the second level of care]. Rev Eug Esp. 2022;16(1):98-111. https://doi.org/10.37135/ee.04.13.11
Yust-Muñoz S, Zarandona-Calvo J, Arrúe-Mauleón M, Gravina-Alfonso L. Enseñanza y aprendizaje sobre nutrición en estudiantes de enfermería: revisión de alcance. [Teaching and learning about nutrition in nursing students: a scoping review]. Enferm. glob. 2023;22(70):522-554. https://dx.doi.org/10.6018/eglobal.537641.
Bernedo-Garcia M, Quiroga-Sánchez E, Garcia-Murillo M, Márquez-Álvarez L, Arias-Ramos N, Trevisson-Redondo B. La necesidad de la Enfermería Escolar: una revisión integradora de la literatura. [The need for School Nursing: an integrative review of the literature]. Enferm. glob. 2023;22(72):490-516. https://dx.doi.org/10.6018/eglobal.560501
Martil Marcos D, Calderón García S, Carmona Sánchez A, Brito Brito P. Efectividad de una intervención enfermera comunitaria en el ámbito escolar para la mejora de hábitos alimentarios, de actividad física y de sueño-descanso. [Effectiveness of a community nursing intervention in the school setting to improve eating habits, physical activity and sleep-rest] Ene. 2019;13(2):1322. https://n9.cl/twmin
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cecilia Pamela Pinargote-García, Roxana Mercedes Regalado-Ponce, Katiuska Lissette Ponce-Albuja, Figueroa Chiquito Angelín-Geoconda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/saludyvida/oai.



