University Education for the Elderly as a Continuous Learning Process
Keywords:
Elderly, Learning, University education, biopsychosocial aspects, learning.Abstract
The main purpose of this research was to determine university education for the elderly, as a continuous learning process. The scenario the experimental National University "Francisco de Miranda" medical program. At the Bolivarian University of Venezuela, a degree in social communication, and Mission Sucre, University Village "Cesar Augusto Agreda" based in the City of Santa Ana de Coro, Falcón State. The research paradigm is the interpretative, qualitative method of ethnographic research, with the participation of 3 key informants, university seniors. The methodology used for the collection of the information was made up of the technique of observation, the interview and the instruments, notebook and recorder. Results were: A high ratio of the elderly, university and national policy, allowing the accessibility of this vulnerable age group biopsychosocially to the ranks of university education, in turn it is recommended the design and execution of educational strategies aimed at satisfying the learning needs in older adults.Downloads
References
Angulo F. (1991). Evaluación educativa y participación democrática. Cuadernos de Pedagogía, 19.
Arias G. F. (2006). El Proyecto de Investigación: Introducción a la Metodología Científica. Caracas: Editorial Espíteme 5ta Edición.
Artiles O. (2008). Las prácticas evaluativas en el modelo de la Universidad Cubana: Estrategia Metodológica para su Implementación. Teóricos; Olivera Iliana, Mendosa Alexander y Tandrón. Revista Educación y Fututo Digital. ISSN: 1695.4297. Mayo.
Ávila F. (1993). Diagnóstico de la Educación Superior Latinoamericana. Editorial Ars Gráfica S.A. Maracaibo, Venezuela.
Bayen, Maurice. (1978). Historia de las Universidades. Editorial Oikos-tau S.A. Barcelona, España.
Bermejo, L. (2005).Gerontología Educativa. Editorial Panamericana Médica. Buenos Aires; Argentina.
Bisquerra R. (2004). Metodología de la Investigación Educativa. Madrid: La Muralla.
Cátedra Universitaria del Adulto Mayor (2000). Documentos de Proyecto Pedagógico, Diseño Curricular y Programa Modular. La Habana.
Dosíl Maceira, A. (1996). La Psicogerontología como disciplina científica: Visión diacrónica y situación actual. Valencia: Promolibro.
Estévez Solano, C. (2001) Evaluación Integral por Procesos. Una Experiencia Construida desde y en el Aula Edit. Mesa Redonda Magisterio Colombia.
Fernández Ballesteros, R. (2000). Gerontología Social. Madrid: Pirámide.
Kathleen, S (2000), Psicología del desarrollo Adultez y Vejez. España Editorial Médica Panamericana S.A.
Morles, V. Educación. (1988). Poder y Futuro. Una teoría sobre la educación avanzada. Universidad Central de Venezuela (UCV). Caracas, Venezuela.
Orosa, T. (2000) "La Tercera Edad y la Familia. Una mirada desde el Adulto Mayor". España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/saludyvida/oai.



