Effective communication from educational management
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v2i3.517Keywords:
interactive communication, Interpersonal communication, Group communication, Intergroup relations.Abstract
The general objective of the research was to analyze the effective communication from the educational management of the San José Initial Education Center of the Miranda municipality, Coro - Falcón State, Venezuela, methodologically it was descriptive, the population was represented by the staff of the CEI San José, for a total of 16 teachers, according to the data provided by the management of said institution, the survey technique and the Likert-type scaling questionnaire of five response alternatives were used, Always (5), Almost always (4) , Sometimes (3), Almost Never (2), Never (1), which obtained a Cronbach's alpha coefficient of 0.91 which lists it as a highly reliable instrument to apply. As for effective communication, the sum of negative alternatives adds up to 63%. The manager must transmit clear and precise messages to avoid distortions in the message and conflicts.
Downloads
References
Arias, O. y Heredia, P. (2009). La comunicación. Editorial Kapeluz. Argentina.
Bateman T. y Snell, B (2009). Administración, Liderazgo y Colaboración en un Mundo Competitivo. México, Octava Edición. Editorial Mc. Graw Hill.
Bisquerra, J. (2003). Relaciones Interpersonales. Editorial: Mac Graw Hill.
Cava, L. y Gonzalo, C. (2007) La Comunicación. Madrid: Ediciones Mora.
Ceballos, E. (2013). Comunicación Efectiva y su Incidencia en el Clima Organizacional, en la Escuela de Educación Básica. Tesis de Maestría en Gerencia Avanzada en Educación. Dirección de Estudios de Postgrado. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Carabobo.
Chávez, A. (2010) Metodología de la Investigación. Universidad del Zulia. Maracaibo.
Chiavenato, I. (2000) Administración de recursos humanos. Quinta edición. México. Mc Gran. Hill Interamericana.
Chiavenato, I. (2004). Gestión del Talento Humano. Cuarta Edición. Bogotá, Editorial McGraw Hill.
Daft, R. & Marcic, D (2010). Introducción a la Administración. (6° Ed.). México Cengage Rearning.
Davis, K. & Newstrom, J. (2003). Comportamiento Humano en el trabajo. 5ta Edición. Editorial Mc. Graw Hill. México.
Fernández, J. (2003). Relaciones Interpersonales. Editorial: Mac Graw Hill. México.
Hernández, M. (2007). Teorías de las funciones gerenciales. Recuperado a partir de http://www.selorg/cuadernos/articulos/marin.com.
Maldonado, R. (2009). Clima laboral y compromiso organizacional de los empleados administrativos de una universidad pública. Trabajo presentado en XV Congreso Internacional de Investigación en Ciencias Administrativas, A.C. (ACACIA). Mayo. México.
Medina, F. (2010) La Integración de las Familias Venezolanas a la Escuela: Un Problema Social. Diario La Mañana. Edición del día 18-11-2010.
Morán, F. (2008) Las relaciones interpersonales: Valores y Actitudes. México: Editorial Fondo de Cultura Económica.
Munich & García (1999). Fundamentos de la Administración. Editorial Trillas. Primera Edición. México.
Peña. S. (2010). Análisis de la Actuación Gerencial de los directores escolares en 1era y 2da etapa de educación básica. Maracay. Trabajo de grado no publicado. Universidad Bicentenaria de Aragua.
Reyes Aular, M. (2016). Programa de estrategias pedagógicas dirigido a los docentes para la participación de la familia al proceso de aprendizaje en la atención educativa no convencional. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 1(2), 50-73. Recuperado de https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/39/27
Robbin, S. (2009). La comunicación en las organizaciones. Caracas-Venezuela .Editorial Futuro.
Robbins, S (2004). Comportamiento Organizacional. (4° Ed.) Pearson Educación. México.
Robbins, S. (1999). Administración. Teoría y Práctica. 6ta Edición Editorial Prentice Hall Hispanoamérica. México.
Robbins, S. & Coulter, M. (2010). Administración. 10° Edición. México Pearson Educación.
UNESCO (2007) Informe para América Latina y El Caribe. Caso Puerto Rico. Bogotá: Ediciones El Cid.
Zurita, I. (2018). Gerencia estratégica como herramienta de transformación en la gestión educativa. EPISTEME KOINONIA, 1(2), 35-60. Recuperado de https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/article/view/510/699
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




