Monitoring, support, and evaluation models for teachers to develop reading skills in elementary school.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4631

Keywords:

Teacher monitoring, teacher accompaniment, teacher evaluation, continuing education model, reading in primary school, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The study consisted in elaborating a model of monitoring, accompaniment, and teacher evaluation for the development of reading competence in primary school students of IE N° 81008, Municipal, in Trujillo. The research was purposive with a descriptive design, whose research methods were the analytical-synthetic and the modeling method. As a technique, a before - during - after reading, analysis - synthesis strategy, focus group, observation and test were used. The instruments, such as reading cards, focus group guide, observation guide, checklist and test, were applied to eighteen teachers and sixth grade A and B students. As a result, the model was presented, concluding that the teachers and students of the IE show deficiencies in reading, being this surmountable in the didactics with efficient monitoring, accompaniment, and evaluation

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almanza, S., Ruiz, L., Romero, M. & López, U. (2023). Estrategias didácticas para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes del grado cuarto, Sincelejo-Sucre. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, vol. 7, núm. 13, pp. 33-55. Disponible en: https://n9.cl/rvvby

Arguello, R., Orellana, C., Bolaños, M. & Domenech, R. (2025). Herramienta de monitoreo y evaluación para mejorar el desempeño docente. Universidad, Ciencia y Tecnología, vol. 29(especial), pp. 309-319. Disponible en: https://n9.cl/3lstez

Barrera, E., García, D., Mena, S. & Erazo, J. (2020). Estrategias tecnológicas para fomentar la lectura en niños de 5 a 7 años. CIENCIAMATRIA, vol. 6, num. 1, pp. 464-484. Disponible en: https://n9.cl/qwyoxd

Çam, E., & Baştuğ, M. (2025). A reading comprehension program for primary school students. Reading Psychology, 46(1), pp. 43-69. Disponible en: https://n9.cl/kj6twl

Chumacero, L. & Cherre, C. (2025). Uso de Canva como herramienta para el aprendizaje de la comprensión lectora. Universidad, Ciencia y Tecnología, vol. 29(especial), pp. 300-308. Disponible en: https://n9.cl/1oqkwm

Duque, J., Piña, L. & Isea, J. (2025). Inteligencia artificial como herramienta para revitalizar los procesos docentes en el sistema educativo venezolano. EPISTEME KOINONIA, 8(15), pp. 101–120. Disponible en: https://n9.cl/zzsge

Fernández, C. & Simeón, A. (2024). Fomento del hábito lector en escolares de educación básica en Latinoamérica: una revisión sistemática. EPISTEME KOINONIA, vol. 7, núm. 1, pp. 57–72. Disponible en: https://n9.cl/hroxl

Gumisirizah, N., Nzabahimana, J. & Muwonge, C. (2024). Supplementing problem-based learning approach with video resources on students’ academic achievement in physics: A comparative study between Government and Private schools. Education and Information Technologies, 29(10), pp. 13133-13153. Disponible en: https://n9.cl/ojp20

Isea, J., Infante, M., Romero, A. & Comas, R. (2024). Human talent as a driving force in the management of ethics in the sustainable university. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet], 3:672, pp. 1-9. Disponible en: https://n9.cl/jbjohe

Montenegro, M., Mera, A. & Gonzales, V. (2023). El monitoreo docente en la educación básica regular. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, vol. 7, num. 30, pp. 2106-2114. Disponible en: https://n9.cl/73wmg

Murillo, S., Siquihua, M., Vargas, A. & Raigosa, A. (2024). Evaluación del desempeño docente en la educación superior: un análisis bibliométrico. KAIRÓS, Revista de Ciencias Económicas, Jurídicas y Administrativas, vol. 7, núm. 13, pp. 25-45. Disponible en: https://n9.cl/jeq17

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE) (2023). PISA 2022. Resultados. Volumen I. El estado de la enseñanza y la equidad en educación. Disponible en: https://n9.cl/3n5wzp

Paucar, C., Llacsa, L. & Meleán, R. (2024). Hábito de lectura en estudiantes de educación primaria. Aula Virtual, vol. 5, núm. 11, pp. 29-43. Disponible en: https://n9.cl/gzobf

Pupo, Y., Infante, M., Hernández, R. & Isea, J. (2024). La lectura como eje de un proceso formativo integrador. EPISTEME KOINONIA, vol. 7, num. 14, pp. 97–121. Disponible en: https://n9.cl/wqgm3

Purwanda, S., Dewi, M. & Miqat, N. (2025). The right to reading materials. Arena Hukum, 18(1), 53-72. Disponible en: https://n9.cl/7t5fa

San Martín, N. (2023). Competencia lectora de estudiantes de Pedagogía: El desafío de quienes enseñan lengua. Educación, vol. 32, núm. 63, pp. 222-236. Disponible en: https://n9.cl/2xmm3

Sánchez, E. & Yagual, S. (2025). La importancia de la comprensión lectora en la redacción académica de proyectos educativos en los estudiantes universitarios. Revista Uniandes Episteme, vol. 12, núm. 1, pp. 30-41. Disponible en: https://n9.cl/tjczs

Tonani, J. & Chimenti, M. (2023). Enseñar a comprender textos en la escuela secundaria: una revisión sistemática. Cuadernos de Investigación Educativa, vol. 14, núm. 2, pp. 1-25. Disponible en: https://n9.cl/z38pw

Villón, Y., Montalván, C., García, N. & Ortiz, W. (2024). La comprensión lectora de los estudiantes de básica elemental a partir del aprendizaje colaborativo. Revista Uniandes Episteme, vol. 11, num. 3, pp. 334–346. Disponible en: https://n9.cl/kg47k

Published

2025-07-01

How to Cite

Luján-Sánchez, T. S., & Hernández-Hernández, M. W. (2025). Monitoring, support, and evaluation models for teachers to develop reading skills in elementary school. EPISTEME KOINONIA, 8(16), 391–416. https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4631

Issue

Section

De Investigación