Current perspective of environmental awareness in Aquaculture Engineering students: Review of key dimensions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4551

Keywords:

Environmental awareness, ecological awareness, aquaculture engineering, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

It is crucial that new generations are aware of environmental problems and are trained to solve them with sustainable solutions. Therefore, the research sought to describe the level of environmental awareness that students of Aquaculture Engineering at the Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión (Peru) have acquired throughout their curricular training. A field study was conducted with a quantitative, descriptive and non-experimental-transversal approach, applying a questionnaire to 168 students selected by intentional sampling. The data were analyzed with descriptive statistics. In conclusion, the behavior in the different dimensions that allow examining environmental awareness is related, to a certain extent, to the courses that directly address issues related to the environment. However, this should not be attributed solely to curricular design, since factors such as individual understanding, the content of each course, teaching methodology and student interest all play a role.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baque Villanueva, L. K., Izquierdo Morán, A. M., Comas Rodríguez, R., & Ramírez Rodríguez, B. E. (2024). Preparación de estudiantes a partir de un modelo de gestión en el Cantón Quevedo. Conrado, 20(96), 229-239. https://n9.cl/vc38w

Bracho Fuenmayor, P. L. (2023). Docencia e investigación, binomio de acción en el escenario universitario. Espacio Abierto, 32(1), 97-117. https://doi.org/10.5281/zenodo.7776008

Cao, J., Huang, Z., y Liew, M. (2025). El nexo ambiental-financiero: monitoreo ambiental centralizado, conciencia ecológica e ingresos verdes. Revista de comportamiento económico y organización, 231, 106929. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2025.106929

García, O., y Guerra, Y. (2024). Empoderamiento de la conciencia ambiental en estudiantes de primaria. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(17), 411–427. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3263

Gomera, A., Villamandos, F. y Vaquero, M. (2012). Medición y categorización de la conciencia ambiental del alumnado universitario: Contribución de la universidad a su fortalecimiento. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 16(2), 193-212. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56724395011

Isea Arguelles, J. J., Álvarez Gómez, G. A., Romero Fernández, A. J., & Comas Rodríguez, R. (2024). Promoción del aprendizaje significativo a través del uso de redes sociales. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, XII(Especial). https://doi.org/10.46377/dilemas.v12i.4415

Jiménez, M., y Lafuente, R. (2010). Defining and measuring environmental consciousness. Revista Internacional de Sociología, 68(3), 731–755. https://doi.org/10.3989/ris.2008.11.03

Martínez, F. (2023). La conciencia ambiental en los estudiantes de educación primaria pública. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 793–808. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.555

Mediavilla, M., Medina, S. y González, I. (2020). Diagnóstico de sensibilidad medioambiental en estudiantes universitarios. Educación y Educadores, 23(2), 179-197. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.2

Molina, L., Chumpitaz, J., Rojas, L., y Romero, L. (2024). Competencias de conciencia ambiental en estudiantes universitarios del Perú. Una propuesta didáctica. Revista Científica UISRAEL, 11(1), 139–160. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.1125

Negi, P., Jaiswal, A., & Nathani, N. (2025). Influencia de las prácticas verdes en la conciencia ambiental de los estudiantes de administración para el bienestar financiero percibido. Revista internacional de educación en gestión, 23(1), 101091. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2024.101091

Núñez, J., Vargas, N., Valdebenito, A., Lizama, A. y Oyarzún, J. (2023). Análisis de la integración de la conciencia ambiental en la educación ambiental del currículo chileno. Pensamiento educativo, 60(2), 00106. https://dx.doi.org/10.7764/pel.60.2.2023.5

Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J. y Romero, H. (2018). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. (5ta. Ed.). Ediciones de la U. https://n9.cl/qhn3ai

Palella Stracuzzi, S., y Martins Pestana, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Libertador. https://n9.cl/oqb699

Pérez, K., Alvarado, J., y Corte, A. (2022). Conciencia ambiental en estudiantes de la Universidad de Sonora. EPISTEMUS, 15(31). https://doi.org/10.36790/epistemus.v15i31.179

Pérez, L. (2024). Fortalecimiento de la conciencia ambiental desde la responsabilidad social universitaria. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 8(34), 1434–1443. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i34.808

Ramírez, G., Esteves, Z. y Chávez, C. (2023). Metodología tierra de niñas, niños y jóvenes y la construcción de conciencia ambiental en Ecuador. EPISTEME KOINONIA, 6(11), 146–160. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i11.2428

Rodríguez, S. (2024). El desarrollo de la conciencia ambiental en la didáctica del sistema educativo. Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente, (13). https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202401.A010

Torres, N., Martínez, B., Rascón, F., Medina, J., & Reyna, L. (2022). Diseño y validación de la escala de conciencia ambiental (ECA) en niños de primaria. Areté, 8(16), 139–157. https://doi.org/https://doi.org/10.55560/arete.2022.16.8.7

Villafuerte, J. (2020). Conocimientos, actitudes y disposición para el desarrollo sostenible en la universidad: Podcasts y concienciación ambiental. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(7), 91-107. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040708

Yupanqui, R., y Leyva, N. (2024). Conciencia ambiental: Empoderando cambios mediante la Alfabetización. Revista Científica de La UCSA, 11(1), 108–128. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2024.011.01.108

Published

2025-07-01

How to Cite

Ramos-Pacheco, R. L., Ramos-Pacheco, H. del R., López-Ramos, C. A., & López-Traslaviña, H. S. (2025). Current perspective of environmental awareness in Aquaculture Engineering students: Review of key dimensions. EPISTEME KOINONIA, 8(16), 145–169. https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4551

Issue

Section

De Investigación