Cultural promotion and student expectations: “La Marinera Norteña” in educational public policy, Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4521

Keywords:

Culture, student, educational policy, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The general objective of this research was to analyze the cultural promotion and student expectations: “La Marinera Norteña” in educational public policies, Peru. It was approached from a quantitative paradigm, adopting a descriptive methodology with a non-experimental design. In this regard, the documentary-bibliographic analysis was based on the methodical, rigorous and exhaustive exploration of specialized documentary material, including relevant scientific works. The selection criteria of these documents were based on their thematic relevance, methodological rigor and academic recognition within the field of cultural promotion, student expectations and educational public policies in the Peruvian context. It is concluded that the inclusion of the marinera norteña in the curriculum and school activities could have an impact on students' cultural expectations. By involving them in this artistic manifestation as part of their education, their appreciation for Peruvian cultural heritage could be fostered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarca Infa, S., García González, M., y Ortiz Bautista, R. (2022). Percepción de la formación profesional en el contexto peruano, alternativa desde las competencias. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10(1). https://n9.cl/cw6pr

Árias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. Editorial Episteme. https://n9.cl/ze9g

Álvarez Valdivia, I. M., y Morón Velasco, M. (2022). Educar por medio del arte en una escuela multicultural. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 15, 1-23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m15.eaem

Benott Romero, N., y Recalde Gracey, A. (2024). Promoción de “La Marinera Norteña” y su impacto en la identidad cultural: Una revisión sistemática. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(18), 35-43. https://doi.org/10.35381/rkv9i18.4074

Córdova Salvador, A., Cámara Acero, J., y Chávez Córdova, A. (2024). Políticas públicas educativas para mejorar el desempeño docente en las instituciones educativas: Una revisión sistemática. Revista Tribunal, 4(9), 485-501. https://doi.org/10.59659/revistatribunal.v4i9.90

Gordillo Mera, S., González Fernández, M., y Batista Mainegra, A. (2021). Alternativas docente-integradoras para la promoción de tradiciones culturales en la Universidad Nacional de Loja. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 257-264. https://n9.cl/hihzn

Gutiérrez Carmona, A., y Urzúa, A. (2019). ¿Los valores culturales afectan el bienestar humano? Evidencias desde los reportes de investigación. (2019). Universitas Psychologica, 18(1), 1-12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-1.vcab

Jiménez, D., Martínez de Miguel López, S., y Vizcaíno, J. (2020). El papel de la escuela en la promoción del patrimonio cultural. Un análisis a través del folklore. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3). https://doi.org/10.6018/reifop.384021

Julca Guerrero, F., Nivin Vargas, L., Castro Menacho, K., y Vera Gutiérrez, F. (2023). Inclusión social y cultural en la educación universitaria en Áncash (Perú). Desde el Sur, 15(2), e0030.https://doi.org/10.21142/des-1502-2023-0030

Lima Cucho, L. (2022). Arte y cultura en el contexto escolar peruano. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(24), 988-998.https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i24.391

Louhmadi, H. (2024). Cultura y desarrollo en Marruecos: aproximación analítica a la cuestión cultural en el Nuevo Modelo de Desarrollo. Perspectivas de la Comunicación, 17. https://doi.org/10.56754/0718-4867.2024.3219

Mariscal Orozco J., y Ortiz González, S. (2024). Involucramiento estudiantil en los programas de licenciatura en gestión cultural en México. Revista de investigación del departamento de humanidades y ciencias sociales, 26, 83-115. https://doi.org/10.54789/rihumso.24.13.26.4

Mejía Manrique, A., Sialer Gesto, R. J. M., Fernández Alvarado, J. C. F., y Rojas Torres, C. B. (2024). Políticas Públicas y Desempeño Docente en Instituciones de Educación. Revista Docentes 2.0, 17(2), 12–19. https://doi.org/10.37843/rted.v17i2.500

Pacco Casa, A., Trujillo Yaipen, W. M., y Hinojosa Cruz, F. de M. (2024). Interculturalidad en la Educación: Enfoques, desafíos y oportunidades para una sociedad globalizada. Revista Científica UISRAEL, 11(3), 13-31. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n3.2024.1106

Palella Stracuzzi, S., y Martins Pestana, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Libertador. https://n9.cl/oqb699

Quijano Araníbar, I. (2020). Educación patrimonial y competencias pedagógicas investigativas en estudiantes de educación superior tecnológica de Lima, Perú. Cuadernos de Investigación Educativa, 11(1), 61-83. https://doi.org/10.18861/cied.2020.11.1.2943

Saona Elman, E., y Duran Llaro, K. (2023). Fortalecimiento de la identidad cultural en escuelas rurales. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Supl. 2), 288-306. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2877

Sosa Hernández, M. del P., y Villafuerte Álvarez, C. A. (2022). Cultura inclusiva: Camino hacia la atención de diversidad en la educación. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6(26), 1918–1931. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.461

Yuln, M. (2023). Explorando el patrimonio cultural de las escuelas rurales: Una mirada integradora de lo material y lo intangible. Universum (Talca), 38(2), 395-414. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-23762023000200395

Published

2025-07-01

How to Cite

Benott-Romero, N. V. (2025). Cultural promotion and student expectations: “La Marinera Norteña” in educational public policy, Peru. EPISTEME KOINONIA, 8(16), 22–37. https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4521

Issue

Section

De Investigación