Pedagogy of Love: Situational diagnostic
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3709Keywords:
Pedagogy of love, knowledge, experience, teacher, (UNESCO Thesaurus)Abstract
This scientific article has as a purpose determining the knowledge and experiences of teachers of early education institutions in Paiján in relation to the Pedagogy of Love. For this purpose, a questionnaire was elaborated and applied to 20 teachers from educational institutions in Paiján, 10 of them belonged to the urban area and 10 to the rural area. As a conclusion, it was determined that, in relation to knowledge about Pedagogy of Love, early education teachers in urban areas of Paiján are at an advantage in relation to teachers in rural areas. Therefore, it was concluded that there is an urgent need for training on this pedagogy in early education teachers in rural zones of Paiján.
Downloads
References
Barrientos, P. (2017). Modelo educativo y desafíos en la formación docente. [Educational model and challenges in teacher training]. Horizonte de la Ciencia, 11(21), 129-150. https://n9.cl/rmujk
Bermello, M., Arteaga, Neiva., Navia, N., y Rezabala, Y. (2023). La pedagogía del amor y la ternura para la humanización de la práctica educativa. [The pedagogy of love and tenderness for the humanization of educational practice]. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(12), 219-236. https://n9.cl/ctfpmz
Brizuela, G., González, C., y González, Y. (2017). Concepción educativa integradora para el desarrollo de los valores humanismo y responsabilidad en el proceso formativo de estudiantes de ciencias médicas. [Integrative educational conception for the development of the values humanism and responsibility in the teaching process of the medical sciences students]. MEDISAN, 21(10), 3095-3103. https://n9.cl/82ohw
Castillo, I., Flores, L., Jiménez, R., y Perearnau, M. (2010). Pedagogía, diversidad y lenguaje: develando los colores en miradas aprendientes. [Pedagogy, diversity and language: unveiling colors in learner perspectives in learning perspectives]. Revista Electrónica Educare, XIV(1), 85-95. https://n9.cl/4m0yq
Garzón, L., y López, O. (2023). El giro teórico de las emociones como fuente del análisis y comprensión del sujeto social. [The theoretical turn of emotions as a source of analysis and understanding of the social subject]. Trabajo social, 25(1), 17-24. https://n9.cl/pij0qu
Gómez, D. (2021). Los gestos de hospitalidad en el oficio de educar. [The gestures of hospitality in the teaching profession]. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1-24. https://n9.cl/mfstcz
González, M. (2000). La educación de valores en el curriculum universitario: un enfoque psicopedagógico para su estudio. [Values education in the university curriculum: a psycho-pedagogical approach to its study.]. Educación Médica Superior, 14(1), 74-82. https://n9.cl/flwvpv
Hernández, O. (2016). Incluir desde lo amoroso: una mirada desde la pedagogía del amor y paz. [Inclusion from the amoroso: a view from the education of love and peace]. Ra Ximhai, 12(3), 261-269. https://n9.cl/24d5i
Jiménez, M. (2016). Gerencia Académica de la Pedagogía del Amor. [Academic management of the pedagogy of love]. Revista Scientific, 1(1), 267-276. https://n9.cl/7sqlk
López, C. (2019). La Pedagogía del Amor y la Ternura: una práctica humana del docente de educación primaria. [The pedagogy of love and tenderness: a human practice of the teacher of primary education]. Revista Scientific, 4(13), 261-277. https://n9.cl/6ou9yk
López, D., Méndez, J., y Auces, M. (2017). Diagnóstico situacional en un centro de capacitación para el trabajo en México: desafíos para atender a la diversidad. [Situational diagnostic into a capacitation work center in Mexico: challenges to address the diversity]. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 11(1), 265-281. https://n9.cl/zf9ie
Rojas, A., y Valera, D. (2007). Fundamentos pedagógicos del amor para la enseñanza de la literatura como experiencia estética y reflexiva. [Pedagogical basis of love for teaching of literature as a esthetic and reflective experience]. Laurus, 13(25), 174-187. https://n9.cl/cmpyv
Suárez, J., Pacheco, Y., y Alfonso, J. (2018). La Educación Popular como concepción teórica-metodológica para el proceso de capacitación de los líderes. [Popular Education as a Theoretical-Methodological Conception for the Process of Training Leaders]. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 6(2), 205-222. https://n9.cl/ptl1u
Tamayo, G., y Guarín, G. (2023). El humanismo, la formación y el reconocimiento de las diversidades humanas. [Humanism, formation and recognition of human diversity]. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, 9(18), 37-56. https://n9.cl/l4rsf
Vargas, M., y Basten, M. (2013). Aplicación de la propuesta para fortalecer la vivencia de los valores de solidaridad y empatía con niños y niñas de 4 a 5 años, de una institución privada de Heredia, por medio de talleres lúdicos-creativos. [A proposal to strengthen the values of solidarity and empathy of 4 to 5 year old children attending a private institution, in the province of Heredia, through playful- creative workshops]. Revista Electrónica Educare, 17(3),199-228. https://n9.cl/iqv84
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yuli Bertha Diaz-Iglesias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai