Significant learning in teaching English as a foreign language at the Middle Education level
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v4i7.1181Keywords:
Foreign language, bilingualism, learning, teaching, English (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
The purpose of the research is to analyze the meaningful learning in the teaching of English as a foreign language at the high school level. It was developed from a quantitative approach with a descriptive methodology and non-experimental design, which was supported by the documentary-bibliographic analysis. As a result of the research, the importance of the use of technology and its significant contribution to linguistic development was evidenced. At the end it can be stated that English has become very important in the Colombian educational field, and the State carries out the corresponding plans for its promotion at all educational levels both in the city and in the rural area.
Downloads
References
Calderón-Rojas, B., & Córdova-Esparza, D. (2020). B-learning en la enseñanza del idioma inglés como segunda lengua: una revisión sistemática de la literatura. [B-learning in teaching the English language as a second language: a systematic review of literature]. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 105-121. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1745
Cárdenas, M., González, A., & Álvarez, A. (2010) El desarrollo profesional de los docentes de inglés en ejercicio: algunas consideraciones conceptuales para Colombia. [In Service English Teachers’ Professional Development: Some conceptual considerations for Colombia]. Folios Segunda época,31,49-68. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n31/n31a04.pdf
Carro-Olvera, A., Hernández-Hernández, F., Lima-Gutiérrez, J., & Corona-Serrano, M. (2016). Formación profesional y competencias docentes en el estado de Tlaxcala. [Professional training and teaching skills in the state of Tlaxcala] Educación, 25(49), 7-28. DOI: https://dx.doi.org/10.18800/educacion.201602.001
Caucha-Méndez, J., & Gutiérrez-Umaña, L. (2019). Estudio comparativo del uso de recursos educativos abiertos para el desarrollo de habilidades comunicativas de lectura y escritura en inglés en estudiantes de grado 4º. [Comparative study of the use of open educational resources for the development of communication skills for reading and writing in English in 4th grade students]. Trabajo de grado para optar el título de Magister en Informática aplicada a la educación. Universidad Cooperativa de Colombia, Bogotá.
Cisterna-Zenteno, C., Díaz-Larenas, C., Boudon-Araneda, J., & Larenas-San Martín, M. (2019). Conocimiento pedagógico del profesorado de inglés en Chile y su necesidad percibida de actualización. [Pedagogical knowledge of English teachers in Chile and their perceived need for updating]. Actualidades Investigativas en Educación, 19(2), 136-164.DOI: https://dx.doi.org/10.15517/aie.v19i2.37000
Chávez-Zambano, M., Saltos-Vivas, M., & Saltos-Dueñas, C. (2017) La importancia del aprendizaje y conocimiento del idioma inglés en la enseñanza superior [The importance of learning and knowledge of the English language in higher education]. Revista Dominio de la Ciencia, 3(1), 759-771. DOI:http://dx.doi.org/10.23857/dom.cien.pocaip.2017.3.mono1.ago.759-771
González-González, M.; García-Herrera, D.; Cárdenas-Cordero, N.; & Erazo-Álvarez, J. (2020). Aprendizaje Cooperativo, Powtoon y desarrollo de destrezas en inglés. [Cooperative Learning, Powtoon and development of english Skills]. KOINONIA, 5(1), 289-311.DOI: http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.784
Guamán-Gómez, V., & Venet-Muñoz, R. (2019). El aprendizaje significativo desde el contexto de la planificación didáctica. [Meaningful learning from the context of didactic planning]. Revista Conrado, 15(69), 218-223. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n69/1990-8644-rc-15-69-218.pdf
Jaramillo-Correa, C. (2011). Percepción de educación bilingüe y lengua extranjera de estudiantes de grado once en la i.e.d colegio Cundinamarca. Proyecto de Investigación. [Perception of bilingual education and foreign language of eleventh grade students at the Cundinamarca school i.e.d. Investigation project]. Pontifícia Universidad Javeriana. Bogotá. Recuperado de: https://n9.cl/08s6
León-Hurtado, I., & Toro-Garrido, J. (2007). Paradigmas y métodos de Investigación en Tiempos de Cambio. [Paradigms and Research Methods in Times of Change] Recuperado de https://n9.cl/xeoot
Lizasoain, A., Ortiz-de-Zárate, F., & Becchi-Mansilla, C. (2018). Utilización de una herramienta TIC para la enseñanza del inglés en un contexto rural. [Use of an ICT tool for teaching English in a rural context] Educ.Pesqui, 44, 1-22. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201844167454
Mantilla-Cabrera, F., Larrea-Vejar, M., & Tapia-Salinas, J. (2020). Aprendizaje basado en proyectos y destreza oral en inglés de estudiantes universitarios. [Project based learning and oral Skills in english for college students]. KOINONIA, 5(9),544-558. DOI: http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i9.685
Ministerio de Educación Nacional (2020). Conozca el programa nacional de bilingüismo. [Get to know the national bilingualism program]. Recuperado de: https://aprende.colombiaaprende.edu.co/es/colombiabilingue/86689
Ministerio de Educación Nacional (2016) Orientaciones y principios pedagógicos currículo sugerido de inglés. [Guidance and pedagogical principles suggested English curriculum]. Recuperado de: https://n9.cl/4588j
Núñez, J., Téllez, O., & Monroy, J. (2019). Diagnóstico del estado del bilingüismo en Bogotá Informe final Fedesarrollo. [Diagnosis of the state of bilingualism in Bogotá Final report Fedesarrollo]. Recuperado de: https://n9.cl/y6g0r
Olaya, A., & Ramírez, J. (2015). Tras las huellas del aprendizaje significativo, lo alternativo y la innovación en el saber y la práctica pedagógica. [In the footsteps of meaningful learning, the alternative and innovation in pedagogical knowledge and practice]. Revista Científica Guillermo de Ockham, 13(2),117- 125. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105344265012
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2016) Revisión de políticas nacionales de educación La educación en Colombia. [Review of national education policies Education in Colombia]. DOI:/http://dx.doi.org/10.1787/9789264250604
Palella Stracuzzi, Santa y Martins Pestana, Feliberto. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. [Quantitative research methodology] Fondo editorial de la Universidad Pedagógica Libertador. Caracas, Venezuela.
Ramos-Corrales, A. (2020) Implementación de la herramienta exelearning como estrategia motivacional de enseñanza y aprendizaje del idioma inglés. [Implementation of the exelearning tool as a motivational strategy for teaching and learning the English language]. Proyecto de investigación para optar por el título de Magíster en Educación. Universidad Cooperativa de Colombia.
República de Colombia Gobierno Nacional (2012). DIARIO OFICIAL. [OFFICIAL DIARY] AÑO CXLVIII. N. 48482 5, JULIO, 2012. PAG. 6 Recuperado de: https://n9.cl/u54ue
Rodríguez-Vélez, T. (2020) Flipped Classroom como estrategia para un aprendizaje significativo del idioma inglés.[ Flipped Classroom as a Strategy for Meaningful English Language Learning]. Pol. Con. 51(5), 565-584. DOI: 10.23857/pc.v5i1.1958
Rojas-Merchán, L. (2019). Aprendizaje significativo en la enseñanza del inglés desde las inteligencias múltiples. [Significant learning in Teaching English from Multiple Intelligences]. Trabajo de grado para optar al título de Especialista en Docencia Universitaria, Universidad Militar Nueva Granada Bogotá.
Saborío-Taylor, S. (2019). Propuesta curricular desde un enfoque bimodal y un multimedia informativo para el curso Recursos Didácticos para la Enseñanza del Inglés.[ Curricular proposal from a bimodal approach and an informative multimedia for the course Didactic Resources for the Teaching of English]. Revista Electrónica Educare, 23(3), 221-239. DOI: https://dx.doi.org/10.15359/ree.23-3.11
Sánchez-Ordoñez, M. (2020). La Motivación en el Aprendizaje del Inglés a través del Trabajo por Proyectos de los Estudiantes del Grado Séptimo de una Institución Educativa Oficial de Cali.[ Motivation in the Learning of English through Project Work of Seventh Grade Students of an Official Educational Institution of Cali]. Trabajo de grado para optar a título de Magíster en Educación Universidad Icesi Cali, Colombia.
SITIEL-UNESCO (2019). Educación y TIC [Education and ICT]. Recuperado de: https://n9.cl/yvrzu
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai