Leadership in school management of the teaching-learning process in upper basic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v4i7.1084

Keywords:

Activity learning, leadership, computer assisted instruction. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of the research was to analyze the leadership in school management of the teaching-learning process in upper elementary school in the province of Manabí - Ecuador. It was generated from a descriptive methodological conception with a non-experimental field design. The population sample leans to a greater extent on the transformational leadership style, obtaining a bilateral significance of 0.676 followed in this order by pedagogical leadership with 0.662 and in third order by directive leadership with 0.645. Despite the absence of a significant relationship between the study variables, there is evidence of a tendency or preference for transformative leadership as the style that generates a better teaching-learning process, since this implies working on the student to consolidate a committed ethical personality with its social reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparicio-Molina, C, Sepúlveda-López, F, Valverde-Huincatripay, X, Cárdenas-Merino, V, Contreras-Sanzana, G, & Valenzuela-Ravanal, M. (2020). Liderazgo directivo y cambio educativo: Análisis de una experiencia de colaboración universidad-escuela. [Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience]. Páginas de Educación, 13(1), 19-41. Epub 01 de junio de 2020.https://dx.doi.org/10.22235/pe.v13i1.1915

Argandoña-Mendoza, M., García-Mejía, R., Ayón-Parrales, E., & Zambrano-Zambrano, Y. (2020). Investigación e innovación educativa: Reto escolar por COVID-19 en el Ecuador. [Educational research and innovation: School challenge due to COVID-19 in Ecuador]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 162-182. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.726

Cavazos-Salazar, R, & Torres-Flores, S. (2016). Diagnóstico del uso de las tecnologías en el proceso de enseñanza y aprendizaje en la educación superior. [Diagnosis of the use of technologies in the teaching and learning process in Higher Education]. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(13), 273-292.

Coca-Herbas, L. (2017). Liderazgo transformacional y rasgos del liderazgo: Efecto de prácticas seleccionadas de la administración de recursos humanos en las entidades de intermediación financiera de Cochabamba. [Transformational leadership and the leadership traits: effect of selected practices in the administration of human resources in institutions of financial intermediation of Cochabamba]. Revista Perspectivas, (40), 95-114.

Contreras, T. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: una aproximación teórica. [Pedagogical Leadership, Teaching Leadership and their Role in School Improvement: A Theoretical Approach]. Propósitos y Representaciones, 4(2), 231-284. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.123

Díaz, Y, Andrade, J, & Ramírez, E. (2019). Liderazgo Transformacional y Responsabilidad Social en Asociaciones de Mujeres Cafeteras en el Sur de Colombia. [Transformational Leadership and Social Responsibility in Coffee Women's Associations in Southern Colombia]. Información tecnológica, 30(5), 121-130. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000500121

Faúndez, C, Bravo, A, Ramírez, G, & Astudillo, H. (2017). Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de Conceptos de Termodinámica como Herramienta para Futuros Docentes. [Information and Communication Technologies (ICT) for Teaching and Learning of Thermodynamic Concepts as a tool for Future Teachers]. Formación universitaria, 10(4), 43-54. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000400005

García-Colina, F, Juárez-Hernández, S, & Salgado-García, L. (2018). Gestión escolar y calidad educative. [School management and educational quality]. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 206-216.

González-Pérez, A. (2017). Dinamización tecnológica de la escuela a través del liderazgo del coordinador TIC. [Technological dynamism of school through the leadership of the ICT coordinator]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(2), 115-125. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000200006

Gros, B. (2011). Evolución y retos de la educación virtual: construyendo en el siglo XXI [Evolution and challenges of virtual education: building in the 21st century.]. Barcelona, ES: Editorial UOC. https://n9.cl/x43nl

Hermosilla, D, Amutio, A, Da-Costa, S, & Páez, D. (2016). El Liderazgo transformacional en las organizaciones: variables mediadoras y consecuencias a largo plazo. [Transformational leadership in organizations: Mediating variables and long-term consequences]. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 32(3), 135-143. https://dx.doi.org/10.1016/j.rpto.2016.06.003

Martínez-Ozuna, G, Santos-Guzmán, J, Leal-Beltrán, E, & Hernández-Ángeles, A. (2020). Liderazgo transformacional en estudiantes de ciencias de la salud. [Transformational leadership in students of health sciences]. Educación Médica Superior, 34(2), e1920.

Morales-Vergara, I, Torres-Ruilova, B, & Rendon-Jaluff, I. (2018). El liderazgo educativo de la Universidad de Guayaquil. [The educational leadership of the University of Guayaquil]. Conrado, 14(63), 109-116.

Ritacco-Real, M, & Amores-Fernández, F. (2018). Dirección escolar y liderazgo pedagógico: un análisis de contenido del discurso de los directores de centros educativos en la Comunidad Autónoma de Andalucía (España) [School management and pedagogical leadership: a content analysis of the schools principals discourse in the Autonomous Community of Andalusia (Spain)]. Educação e Pesquisa, 44, e162034. Epub October 05, 2017.https://doi.org/10.1590/s1678-4634201709162034

Rojas-Carrasco, O, Vivas-Escalante, A, Mota-Suárez, K, & Quiñonez-Fuentes, J. (2020). El liderazgo transformacional desde la perspectiva de la pedagogía humanista. [Transformational leadership from the perspective of humanist pedagogy]. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (28), 237-262. https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.09

Sánchez-Otero, M, García-Guiliany, J, Steffens-Sanabria, E, & Hernández-Palma, H. (2019). Estrategias Pedagógicas en Procesos de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Superior incluyendo Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. [Pedagogical Strategies in Teaching and Learning Processes in Higher Education including Information and Communication Technologies]. Información tecnológica, 30(3), 277-286. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000300277

Silva-Quiroz, J, & Maturana-Castillo, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. [A proposal of a Model for the introduction of active methodologies in Higher Education]. Innovación educativa (México, DF), 17(73), 117-131.

Vallejo-Valdivieso, P., Zambrano-Pincay, G., Vallejo-Pilligua, P., & Bravo-Cedeño, G. (2019). Estructuras mentales en la construcción de aprendizaje significativo. [Mental structures in the construction of meaningful learning]. CIENCIAMATRIA, 5(8), 228-241. https://doi.org/10.35381/cm.v5i8.257

Published

2021-01-01

How to Cite

Candela-Borja, Y. M., Castro Cárdenas, M. P., Lema-Paucar, M. L., & Santana-Mero, R. C. (2021). Leadership in school management of the teaching-learning process in upper basic. EPISTEME KOINONIA, 4(7), 18–31. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i7.1084

Issue

Section

De Investigación