Culture of peace to ensure citizen security and peaceful coexistence, Latacunga, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.35381/racji.v8i1.3413Keywords:
Peaceful coexistence, social group, security, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The general objective of the research was to legally analyze the culture of peace that ensures citizen security and peaceful coexistence, Latacunga, Ecuador. The present research used the quantitative method which produces descriptive data, originating from data collection. Supported by the documentary-bibliographic review. In addition, the inductive-deductive method was applied. The analytical-synthetic method was also proposed. It is concluded that it is necessary to incorporate into the curriculum for children and adolescents, a subject such as civics that cultivates in the human being the values of justice, equity, solidarity, freedom, autonomy, among others.
Downloads
References
Acuña, M. F. (2020). Sistematización de experiencias: Visibilización de procesos con las poblaciones interlocutoras. [Systematization of experiences: Visibilization of processes with partner populations]. https://n9.cl/6p3eb
Bustamante, F. (2019). La cultura política y ciudadanía en el Ecuador. [Political culture and citizenship in Ecuador]. https://n9.cl/1sm3e
Calahorrano, C. E. (2019). Acción de la Policía Nacional para desarrollar una cultura de seguridad ciudadana. [Action by the National Police to develop a culture of citizen security]. https://n9.cl/3khoj
Castro Santander, A. (2020). Desaprender la Violencia. [Unlearning Violence]. Amazon Digital Services LLC - KDP Print US.
Chacón Fonseca, G. M. (2021). Proceso de acompañamiento desde la Disciplina de Orientación para la promoción de la cultura de paz en el estudiantado de noveno año del Liceo Rural Islas del Chirripó, Horquetas de Sarapiquí, del año 2020. [Process of accompaniment from the Discipline of Guidance for the promotion of the culture of peace in the ninth-grade students of the Liceo Rural Islas del Chirripó, Horquetas de Sarapiquí, in the year 2020]. https://n9.cl/arq6l
David Barros, G. L. (20). Cultura de paz y formación ciudadana como bases de la educación en Colombia. [Culture of peace and citizenship training as the basis for education in Colombia]. https://doi.org/10.5281/zenodo.4278369
Dávila Newman, G. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. [Inductive and deductive reasoning within the research process in experimental and social sciences]. Laurus, 12(Ext), 180-205. https://n9.cl/nx847
Goleman, D. (2022). Inteligencia Emocional. [Emotional Intelligence]. Reverte.
Maturana, H. (2021). Transformación de la convivencia. [Transformation of coexistence]. Santiago de Chile: Planeta chilena S.A.
Ministerio de Gobierno (2019). Plan Nacional de Seguridad Ciudadana y Convivencia Social Pacífica. (2019-2030). [National Plan for Citizen Security and Peaceful Social Coexistence (2019-2030)]. https://n9.cl/qw2pd
Rodríguez, A., y Pérez, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. [Scientific methods of inquiry and knowledge construction]. Revista EAN, 82, 179-200. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647
Rojas Bonilla, E. (2018). La cultura de paz y su importancia en el proceso de formación ciudadana en el contexto educativo colombiano. [The culture of peace and its importance in the process of citizenship education in the Colombian educational context]. Varona. Revista Científico Metodológica, 66(Supl. 1), e21. https://n9.cl/mbcp2
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Héctor Michael Panchi-Panchi, Gladis Margot Proaño-Reyes, Fernando De Jesús Castro-Sánchez, Bolívar Acurio-Altamirano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/Iustitia_Socialis/oai