Public policies and education. Latin American perspective from the context of the Dominican Republic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/racji.v7i1.2143

Keywords:

Education, government policy, educational policy. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The general objective of this research was the legal analysis of public policies and education from a Latin American perspective from the context of the Dominican Republic. The methodology developed was based on the quantitative approach, resorting to the documentary-bibliographic typology, which allowed establishing the analysis of the object of study, with the purpose of describing the topic approached from the legal field. In addition, the analytical-synthetic method is used jointly, by means of which a whole is decomposed into parts, extracting qualities, components, relations and more in order to later join the analyzed parts. The material approached consisted of graduate theses, scientific research and refereed works. It is concluded that the Latin American vision of the art of public policies in education is to promote quality training processes that respond to local demands and needs, as in the case of the Dominican Republic, constituting a stimulus for this region.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Biesta, G. (2022). Porqué la forma de la enseñanza importa: una defensa de la integridad de la educación y del trabajo de los Profesores más allá de Programas y buenas intenciones. [Why the form of teaching matters: a defense of the integrity of education and the work of teachers beyond programs and good intentions.]. Revista de Educación, 395, 13-34. Recuperado de: https://n9.cl/cnxld

Cabero-Fayos, I. y Muñoz Escalada, M. (2022). Una pedagogía virtual desde la didáctica de las matemáticas. [A virtual pedagogy from the didactics of mathematics]. Ensayos Utopía y Praxis Latinoamericana, 27 (96), 1-10. Recuperado de: https://n9.cl/wcfbp

Cruz, R. (2021). Significados sobre política educativa desde la perspectiva del profesorado de educación obligatoria y superior en México. [Meanings of educational policy from the perspective of teachers of compulsory and higher education in Mexico]. Revista Educación, 45(1), 1-19. Recuperado de: https://n9.cl/mf22v

Malagón Plata, L., Rodríguez Rodríguez, L., y Machado Vega, D. (2019). Políticas Públicas Educativas y aseguramiento de la calidad en la Educación Superior. [Public Education Policies and Quality Assurance in Higher Education]. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 21(32). Recuperado de: https://n9.cl/wlzab

Malpica Rodríguez, L. N., Cruz Morales, T., y Gálvez-Suárez, E. (2022). Calidad educativa en educación superior en tiempo de pandemia por el COVID –19. [Calidad educativa en educación superior en tiempo de pandemia por el COVID –19]. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6(22), 101–107. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i22.318

Muñoz Cóndor, V. (2022). Herramientas del aula virtual en la enseñanza de la matemática durante la pandemia, una revisión literaria. [Virtual classroom tools in mathematics education during the pandemic, a literature review]. Conrado, 18(84). Recuperado de: https://n9.cl/u3bya

Murillo, J. y Graña, R. (2022). Profundizando en la segregación escolar por nivel socioeconómico en América Latina. Un estudio en cuatro países prototípicos. [Deepening school segregation by socioeconomic level in Latin America. A study in four prototypical countries]. Revista Colombiana de Educación. 1(84), 1-23. Recuperado de: https://n9.cl/kxpsg

Ortega Hidalgo, A. y Díaz Zoquier, A. (2022). Estrategias de articulación de la transición del nivel inicial al nivel primario en un centro educativo de República Dominicana, 2022. [Articulation strategies for the transition from the initial to the primary level in an educational center in the Dominican Republic, 2022]. Universidad Iberoamericana. (UNIBE), Leading Global Education. Recuperado de: https://n9.cl/67o36

Pita Torres, B. (2021). Políticas públicas y gestión educativa, entre la formulación y la implementación de las políticas educativas. [Public policies and educational management, between the formulation and implementation of educational policies]. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 20(39). Recuperado de: https://n9.cl/2krol

Salcedo Flores, J. L., Carbonell Infante, J., y Escudero Vílchez, F. E. (2022). Análisis de la política pública educativa, 2019-2021. [Analysis of public education policy, 2019-2021]. Científica Multidisciplinar, 6(3), 838-858. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2262

Satorre Cuerda, R. (2021). Nuevos retos educativos en la enseñanza superior frente al desafío COVID-19. [New educational challenges in higher education in the face of the COVID-19 challenge]. Ediciones OCTAEDRO, S.L. Universidad de Alicante. Recuperado de: https://n9.cl/yxj3c

Published

2022-11-01

How to Cite

Martínez-Alonzo, J. M., Arnaud-López, L. J., & Peñalver-Higuera, M. J. (2022). Public policies and education. Latin American perspective from the context of the Dominican Republic. IUSTITIA SOCIALIS, 7(1), 683–693. https://doi.org/10.35381/racji.v7i1.2143

Issue

Section

De Investigación